Waarom ziet het er ''gek'' uit als iemand die je kent en dagelijks ziet opeens een keer géén make up op heeft? Heeft dat met je hersens te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
en toch is naturel vaak het mooiste.
Kimath
13 jaar geleden
Ik ga meestal ook naturel de deur uit, ik draag eigenlijk alleen makeup voor een feestje of etentje. En soms concealer onder mijn ogen als ik slecht heb geslapen, haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grin, ik kan me soms tijden afvragen wat er nou ànders is aan iemand als diegene ineens het haar een stuk korter heeft, of een baard eraf.
Ik zie wel dat er iets anders is, maar niet wat ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenning problemen ondervindt men ook indien de ander een uniform (of werkkleding draagt of op een naaktstrand naakt loopt.

Het beste antwoord

Ja dat heeft met je hersenen te maken. Op het moment dat deze waarnemen, dat je iets voor het eerst ziet, wordt dit automatisch opgeslagen. Op het moment dat je het nogmaals ziet, gebruiken je hersenen hetgeen je al opgeslagen hebt als referentie.

Dus ziet het er een beetje "vreemd' uit als je ineens iemand zonder make up ziet, omdat je het voor het eerst ziet en het dus eerst weer opgeslagen moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het valt dan extra op, omdat het afwijkt van normaal. Als je iemand dagelijks ziet dan valt een verschil meteen op.
13 jaar geleden
Je ziet dan gewoon iets anders maar je weet niet precies wat er nu anders is. Je denkt hetzelfde te zien, maar toch bemerk je dat et iets anders is en kunt dat niet meteen plaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je iemand elke dag ziet en opeens is het anders dan wijkt dat af dus dan kan dat er gek uitzien. net als iemand nooit make up draagt dat opeens wel doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met excuses aan iedereen die normaal opgemaakt over straat gaat.....

als je opgemaakt bent ziet alles er iets meer "overdreven" uit, het rood iets roder, de lijntjes iets prominenter aanwezig, de wimpers donkerder. Daar wennen de toeschouwers aan.

Als zo iemand dan geen make-up op heeft ziet zij er "fletser " uit, bijna of je niet goed geslapen hebt of ziek bent, maar het is gewoon de iets blekere uitvoering.

Gebruik je een paar dagen geen make-up is iedereen weer gewend.

Het verhaal werkt ook andersom, als iemand die NOOIT maake-up draagt een lijntje om de ogen tekent moet je erg uitkijken dat je het niet te dik maakt omdat iedereen dan ook zegt: wat is er toch met jou, je lijkt wel een circusartiest.

Het heeft natuurlijk uiteindelijk met je hersen te maken maar wat mij betreft met je geheugen, je hebt een beeld van hoe iets is en "iets fletser" valt je dus op
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"is iedereen weer gewend"rofl, vond ik grappig klinken... is wel zo :) bij mij zeggen ze dan bij de eerste keer zonder make up: "Ben je ziek"