Waarom groeien er haren uit een puist?

Je ziet soms weleens dat er een haar groeit uit een moedervlek. Ik zie dit soms ook bij een puist, hoe kan dit?

11 maanden geleden
in: Huid
2.1K
LeonardN
11 maanden geleden
Dat zie je denk ik verkeerd. Haren groeien uit je huid, ongeacht of er een moedervlek/puist zit.
Ritsuka
11 maanden geleden
Ontstoken haarzakje
Fitgirl1204
11 maanden geleden
Gebruik geen vette crèmes, dat legt vaak een barrière als je een prima huid hebt.

Antwoorden (1)

Je kan beter vragen "Waarom groeit er een puist onder een haar? " want die haar was er al eerder dan die puist! Naast bijna elk haarzakje ( waar een haar uit groeit) zit een talgklier die talg maakt om je haar en huid soepel te houden. Als die talgklier verstopt raakt en geïnfecteerd door bacteriën dan geeft dat een puist. Dan lijkt het alsof die haar uit die puist komt, maar die haar wordt slechts opgetild door die puist die later ontstond!
Met een moedervlek hetzelfde... de pigmentcellen in de huid hebben een moedervlek gevormd dat doen ze om de haren heen om het zo te beschrijven. Die haren steken als boompjes overal uit je huid.. de bodem van dat bos die kleurt hier en daar bruin rond een boompje heen, das dan een moedervlek.
8 maanden geleden