Welke deodorant/anti transpirant is heel goed tegen sterke zweetgeur?

Vrijwel meteen als ik zweet, ruik ik dit. Ik was mijn (altijd gewaxte) oksel 2 maals daags goed met zeep. Zelfs de deodorant van de apotheek helpt niet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
64.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Ook kleding regelmatig verversen (wassen).
Amadea
6 jaar geleden
En puur katoenen of wollen kleding dragen, zonder kunststoffen erin verwerkt.

Het beste antwoord

Nagenoeg alle deodorants zijn gebaseerd op de "werkzame stof" aluminiumchloride/aluminiumchloorhydraat (ACH) of aluin (kaliumaluminiumsulfaat).
Deze aluminiumzouten zijn zwak zuur, remmen daardoor een beetje de bacteriegroei en vernauwen de huidporiën.
De sterke okselgeur is afkomstig van voornamelijk de boterzuurbacteriën (Clostridium butyricum) die uit het zweet boterzuur maken. Boterzuur ruikt bijzonder vies.
Hoewel elke deodorantmerk zegt het beste te zijn en 24 uur beschermt is dat toch heel persoonlijk en vaak beperkt.
Bij grote geurproblemen is het belangrijker de bacteriegroei rigoureus aan te pakken en dan kan (als extra naast de deodorants) alleen maar met bacterieremmende middelen.
Dat zijn ontsmettende zepen zoals G11
desinfecterende vloeistoffen zoals chloorhexidine (verkocht als vloeistof voor wondontsmetting of Cetrimide/Chloorhexidine Crème), dettol en sterillium.

Misschien is het nog beter om het probleem aan de huisarts voor te leggen en te vragen om een huidvriendelijk (en betaalbaar) ontsmettingsmiddel.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb dit antwoord gegeven, omdat ik uit je vraag opmaak, dat de "normale deodorants" niet werken. Omdat eigenlijk alle deodorants hetzelfde werken heeft het geen zin alle merken uit te proberen. Juist daarom is het verstandig een andere weg in te slaan; eventueel via de huisarts.
Het uitproberen van een goede desinfecterende zeep zou dan een voorafgaande oplossing kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Therme anti transpirant 5-dagen spray werkt goed tegen ongewenste zweetluchtjes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben je een jongen of een meisje?
In het geval van een jongen zou ik gewoon axe kopen, de meeste axe deodoranten hebbe een sterke en blijvende geur.

Als je een meisje bent zou ik dove gebruiken.

Daarnaast raad ik sterk aan (in het geval je dit nog niet doet) je oksels te scheren (ook in het geval je een jongen bent, er zijn genoeg jongens die dit doen). Dit kan namelijk ook erg goed helpen.

Daarnaast, als tip, is het soms beter om parfums te gebruiken. Deze blijven vaak langer en voorkomen dat je een vieze walm achterlaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie nu pas dat je je oksels dus al waxt, excuus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Axe geurt sterk, maar helpt niet echt goed tegen zweet volgens mij.
En de meeste dames vinden de geur van Axe niet prettig.
Snuffel
3 jaar geleden
Dove stinkt ontzettend. Weeïg. Vind ik dan.
Vergeet je kleding niet! dit is een belangrijk onderdeel op weg naar minder transpiratie en zweetlucht. Lichamelijke verzorging, kleding,
deodorant en inspanning.
------------------------------------------------------------------------------

Behalve je oksels ontharen, wassen (douchen dagelijks) en de juiste deodorant! is het het ook belangrijk eens te kijken naar je kleding. Sommige mensen drijven weg in kleding van kunststof (polyamide = nylon, polyester, acryl). Veel beter is te kiezen voor kleding van katoen, zijde of wol is: natuurlijke stoffen. Viscose , 50 à 65% mix met katoen , is soms een goede keus:
() shirts katoen of viscose (mix)
() sokken katoen/wol (zweetvoeten)
() slips van katoen
() trui katoen of wol
() broeken katoen of wol
() dagelijks schone kleding shirts, ondergoed en sokken (gewassen)

Al die synthetische stoffen zorgen voor veel meer transpireren dan nodig is. Ook al heb je de juiste deodorant gevonden en je scheert of waxt je oksels en als je alles goed doet, behalve hier op te letten, heb je nog steeds een probleem.

Ook niet vergeten dat je uitgetrokken kleding te luchten hangt (broek/ trui) en niet op een hoopje laat liggen.

Nog een laatste puntje, als je fiets en weinig tijd hebt, ga je harder fietsen en dus transpireren. Ga iets eerder op weg en fiets niet zo loeihard. Ook dat scheelt weer.

Succes GottaLoveMimi!

Toegevoegd na 7 minuten:
Antwoord : als je bovenstaande opvolgt en ook nog een goede deo gebruikt, kan je probleem opgelost zijn. Vergeet het niet: het is niet alleen opgelost met een nieuwe deodorant. Goede voor jou is misschien Odorex of Sanex.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het Cien merk bij de Lidl
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de Rituals hebben ze goede deo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga eens een bus baby-talkpoeder halen en doe dit meerdere malen per dag onder je oksels. Het gebruik van deodorant kan ook tot gevolg hebben dat je overmatig gaat zweten èn stinken.
Ik ben ruim een jaar geleden noodgedwongen gestopt met deodorant, omdat ik een zware allergie ervan kreeg. Ben toen ook baby-talkpoeder gaan gebruiken, want je moet wat. Na ca. 2 maanden bleek dat de zweetlucht geheel was verdwenen, terwijl ik wel gewoon zweet. Bij niet-gebruik van deodorant blijkt dat de lichaamseigen (ofwel goede) bacteriën het overnemen, terwijl deodorant deze bacteriën doodt.
Nu nog steeds gebruik ik talkpoeder en heb geen deodorant meer aangeraakt. Talkpoeder heeft ook als voordeel dat het vocht absorbeert.
Er is zelfs enige tijd geleden een programma op tv geweest met Katja Schuurman, die zich een week niet mocht wassen en ook geen geurmiddeltjes gebruiken. In het laboratorium werd na een week geconstateerd dat zij niet viezer was dan iemand die zich iedere dag doucht etc. Ook bij haar hadden de goede bacteriën het overgenomen.
Zie ook:
https://www.npo.nl/katjas-bodyscan/31-03-2016/KN_1679977/POMS_KN_3602789
https://www.parool.nl/kunst-en-media/het-geurpanel-besloot-katja-s-ongewassen-oksel-stonk-een-beetje~a4273787/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb er zelf ook heel veel last van. Zelf ruik het niet maar andere wel. Wat ik doe is kleding dragen wat lucht vooral als je werkt. Tuurlijk hoef je niet steeds aan te passen wat je draagt. Zelf gebruik ik het dedorant Odorex ik gebruik het nu 1 week en ik merk veel meer resultaat er komen minder geurtjes vrij. Maar zoals jij zegt vaak je oksels wassen is ook niet goed zeep kan er ook voor zorgen dat je meer gaat ruiken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt