Hoeveel gewicht moet je afvallen/aankomen om striemen te krijgen?

Op verschillende websites staat dat je striemen kan krijgen na het verliezen of aankomen van veel gewicht. Maar hoeveel is dit dan precies? En over welke tijd?

En als je tijdens het afvallen/aankomen een gezond gewicht behoud (een BMI tussen 18 en 25), kan je dan ook striemen krijgen?

3 jaar geleden
in: Huid
3.6K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Gewoon een keer zwanger worden. Krijg je ze vanzelf.
Ritsuka
3 jaar geleden
Het gaat vooral om snel aankomen in korte tijd.
Mijn vriend kreeg striae op zn buik toen hij door schildklierproblemen 10-15kg aankwam in 2 maanden, en hij heeft het op zn armen omdat hij veel krachttraining heeft gedaan en makkelijk spiermassa kweekt. Ik heb het op mn benen/heupen toen ik in puberteit vrouwelijke vormen kreeg, en een beetje op mn buik kreeg ik aan het einde van de zwangerschap.

Antwoorden (2)

De striemen ofwel striae krijg je meestal alleen bij het snel uitgroeien ofwel aankomen. Ook bij een gezond gewicht kan je striae krijgen. Zo hebben b.v. bodybuilders daar wel eens last van. Zwangere vrouwen kunnen striae krijgen op buik en borsten (maar niet iedereen is daar gevoelig voor). Bij een snelle groei van b.v. zwangeren denk je al gauw aan een gewichtstoename van 10 tot 15 kg in enkel maanden. Het is dus niet alleen de gewichtstoename, maar ook het tijdsbestek. De striae zie je ook wel eens bij pubers die snel uit de kluiten gewassen zijn, dus in een groeispurt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is vooral een genetisch iets. Striemen kunnen ontstaan bij iedereen die er aanleg voor heeft, ook als diegene gewoon slank gebouwd is en geen plotselinge gewichtstoename heeft. Dus staat los van BMI.