Hoe schadelijk is nagellak remover voor je huid?

Net stootte een vriendin van me nagellakremover om, het viel op me scheenbeen, ik heb geen andere kleding bij me dus ik heb de zelfde broek gwn nog aan maar ik heb t wel met een washandje nat gemaakt om het er uit proberen te halen. Het brand soort van maar ook weer niet het is net of dat je er van dat koelspul op heb gesmeerd, hoe schadelijk is dit en wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Huid
13.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Niks meer aan doen, gaat vanzelf over.

Antwoorden (2)

Nagellakremover is ethylacetaat of aceton. Dat zijn allebei oplosmiddelen die niet schadelijk zijn op de huid. Omdat ze nogal vluchtig zijn en snel verdampen zal je even het gevoel hebben gehad dat het een beetje koud was. Kan dus echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Grotendeels mee eens.
Houd er wel rekening mee dat aceton ook door de huid komt en wat er in aceton oplost (en dat is nogal wat) kan daardoor ook door het lichaam opgenomen worden. Dit kan wel schadelijk zijn.
"Alhoewel aceton licht irriterend is, is huidcontact minder erg dan bij vele andere oplosmiddelen. Door zowel zijn oplossend vermogen voor organische stoffen als zijn oplosbaarheid in water, is aceton wel in staat door de huidbarrière (vet) te dringen. Eventueel op de huid aanwezige stoffen kunnen dan ook, opgelost in aceton, het lichaam binnendringen."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aceton (voor de kenner, hetzelfde kan gevonden worden is elke MSDS van aceton).
Ethylacetaat is wat meer irriterend dan aceton. Dus niet schadelijk voor de huis, daar ben ik het niet mee eens. Het kan wel degelijk schadelijk zijn, vooral in grotere hoeveelheden
en frequenter voorkomen.
Thecis
4 jaar geleden
Echter, in dit specifieke geval, zal het wel los lopen. Maar je moet geen hobby maken van het morsen van nagellakremover. Vooral niet over kleding dat contact met de huid houdt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis
Je overdrijft wel héél erg. Zowel ethylacetaat als aceton zijn heel normale standaard-oplosmiddelen (net als alcohol) op een laboratorium. Een beetje knoeien kan helemaal geen kwaad. Zolang je niet met liters gaat gooien en de dampen royaal en diep gaat inademen is er niets aan de hand. Een MSDS (veiligheidsblad) geeft de voorgeschreven extremen aan, maar jarenlange laboratoriumervaring is toch zeker zo belangrijk.
Aceton is een zeer krachtig oplosmiddel dat tegelijkertijd een uitdrogende werking op de huid heeft. Misschien is het je wel eens opgevallen dat de huid rond je nagels na het verwijderen van de lak wit uitgeslagen is? Heb je dit nooit gemerkt, dan heb je waarschijnlijk remover zonder aceton en kan het geen kwaad als het op de huid terechtkomt.

Je zegt dat je met een washandje met water hebt geprobeerd het weg te halen....bedoel je daarmee dat je het alleen op de broek hebt gedaan of ook op de huid eronder? Komt aceton op je huid, dan moet je het afwassen met water en besmette kleding verwijderen.
Dat is de goede aanpak. Te lange blootstelling heeft een uitdrogend effect op de huid.
Er is echter dan nog niets aan de hand.....Bij klachten van ontvetting van de huid kan je altijd een hydraterende crème op de plek smeren.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@amc
Zowel aceton als ethylacetaat kunnen een witte rand geven op de huid. Dat komt, omdat deze oplosmiddelen wat vet uit de huid oplossen en dat achterlaten boven op de huid als het oplosmiddel weer is verdampt. De rest wat je schrijft over afwassen e.d. is erg overdreven.