Hoe kan je een grote moedervlek in je wenkbrauw zelf verwijderen?

Omdat de tarieven hoog liggen om ze door een spcialist te laten verwijderen wil ik het zelf wel proberen, het is namelijk iets wasr ik me heel hard voor schaam en het probeer te bedekken...:(

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Huid
5.6K
Thecis
4 jaar geleden
Er is een reden dat hier specialisten voor zijn. Het is namelijk niet iets wat je "even" moet doen. Zelf dit soort ingrepen doen, kan gevolgen hebben die ver strekken. En dan heb je wellicht nog zo'n specialist nodig om de gevolgen van jouw handelen te corrigeren.
Ritsuka
4 jaar geleden
Niemand valt die moedervlek op hoor, het is niks om je voor te schamen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet of verkeerd. Advies: doe het niet, er zijn niet voor niets mensen die na jarenlang studeren dit WEL mogen en sterker ook KUNNEN doen! @sopjeuh wees verstandig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet doen!
Daarna valt het meer op. Je beschadigt ook je wenkbrauw.
Indien je toevallig jonger bent dan 18 jaar, wordt het wel vaak vergoed door de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Maar als je het toch doet, doe het dan in iedergeval higienisch. Maak het mes eerst schoon met alcohol of vuur. Maar nogmaals: het is vast niet heel erg: laat gwn lekker zitten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is het een moedervlek of wrat?

Antwoorden (1)

Theoretisch zou je het volgende moeten doen. Ontsmet de moedervlek en de huid eromheen. Geef jezelf een injectie die de huid op de plek van de ingreep verdooft. Dek de huid af met een steriele doek. Maak een opening in de doek op de plaats van de moedervlek. Snij de moedervlek voorzichtig weg met een steriel mes. Hecht de wond en dek deze af met steriel gaas en een pleister.
De kans dat je dit lukt is nihil. Zelfs een ervaren chirurg zou er niet in slagen deze operatie vlekkeloos op het eigen gezicht uit te voeren.
Het zal bij jou waarschijnlijk een geïnfecteerde grote wond met veel littekenvorming opleveren. Daar word je gezicht zeker niet mooier op.

Laat de huisarts de moedervlek bekijken. Het kan zijn dat deze er verdacht uitziet en om medische redenen verwijderd moet worden. Dan gebeurt het gratis.
De behandeling gaat overigens bijna altijd gepaard met littekenvorming. Bij de ene persoon wordt het litteken mooier dan bij de andere.

Het kan zijn dat jij je moedervlek niet zo mooi vindt. Maar weet je dat moedervlekken in het Engels ‘beauty marks’ (schoonheidstekens) genoemd worden? Het is dus niet iets om je voor te schamen, eerder iets om te laten zien hoe uniek je bent!