Wat kun je doen tegen overmatig transpireren op je gezicht?

Mijn oksels, buik, rug, borst, etc. Alles is nog droog, dus je zou zeggen dat het lichaam het dan niet veel te warm heeft? Maar mijn gezicht zit ondanks dat, tóch flink onder het zweet: begint met enorm glimmende huid, daaraan zie je al heel goed dat je aan het zweten bent, en daarna komen de druppels, soms echt letterlijk dat de druppels van mijn neus omlaag vallen!!

Niet alleen beschamend maar ook héél irritant: constant moeten afvegen, of soms in je ogen...

Kan ik ergens op letten of anders doen om dit te verminderen?

een jaar geleden
in: Huid
1.3K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Overmatig zweten heeft oorzaken. Kan met voedingspatroon, hormoonhuishouding, schildklierwerking en tekorten aan voedingsstoffen te maken hebben. Heb geen kant en klaar antwoord maar een alternatief genezer zou je er bij kunnen helpen,

Antwoorden (2)

Je kunt er zo niet heel veel aan doen. Je kunt er wel rekening mee houden en meer in de schaduw/ koelte blijven. Je ook minder druk maken bij hogere omgevingstemperaturen kan helpen.
een jaar geleden
Hyperhidrose is een aandoening die wordt gekenmerkt door abnormaal toegenomen zweten, meer dan nodig is voor de regulering van de lichaamstemperatuur. Veelvoorkomende plekken om te zweten zijn oksels, gezicht, nek, rug, liezen, voeten en handen. Het is door sommige onderzoekers ‘de stille handicap’ genoemd.
Overmatig zweten kan 'secundair' zijn: een uiting zijn van een onderliggende aandoening (bv. diabetes mellitus, hyperthyreoïdie, medicijnen), maar meestal is het 'primair', dat wil zeggen zonder aanwijsbare oorzaak.

Naast hyperhidrose kunnen genetica, een grote hoeveelheid zweetklieren, weersomstandigheden, extreme emoties, bepaalde medicijnen en medische aandoeningen ook overmatig zweten op het gezicht en het hoofd veroorzaken.
Wat zou kunnen helpen:

1. Was en reinig je huid regelmatig
Door je hoofd, hoofdhuid en gezicht dagelijks te reinigen, wordt de ophoping van olie en vuil op je huid verminderd - het einde van de dag is echt een goed moment.

2. Vermijd pittig eten
Het kan helpen om gerechten met veel kruiden en knoflook te vermijden.

3. Houd bij wanneer je zweet
Op welke tijden van de dag, of in welke situaties, zweet je het meest? Door dit bij te houden, kun je de onderliggende oorzaken identificeren en deze vervolgens beheren.
een jaar geleden