Kan ik met het medicijn minocycline even zonnen?

Ik gebruik sinds kort minocycline maar er staat dat ik uv moet vermijden. Kan ik dan ook niet met spf 50 even 20 minuten buiten zonnen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Huid
4.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Blijf tijdens het gebruik uit de felle zon en ga niet onder de zonnebank. Minocycline maakt de huid gevoeliger voor UV-licht , waardoor u eerder zonnebrand krijgt. Het gebruik van zonnebrandmiddelen is gewoon af te raden.
Minocycline behoort tot de tetracyclines welke berucht zijn om de bijwerkingen door UV-licht. Van een kennis heb ik zelfs gehoord, dat hij uitslag kreeg door het Uv-licht van zijn lap-top. Kijk ook op:
https://www.apotheek.nl/medicijnen/minocycline?product=minocycline#belangrijk-om-te-weten-over-minocycline https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/htxt/hyperpigmentatie-minocycline.htm https://forum.viva.nl/gezondheid/antibiotica-minocycline-gebruik-en-zon-zomer/list_messages/197309

Antwoorden (1)

Nee, dat is vragen om huidproblemen en het lijkt me niet dat je dat zou willen. Minocycline maakt de huid gevoeliger voor UV-licht waardoor je (veel) eerder verbrandt. Blootstelling aan zonlicht - zelfs voor korte perioden - kan huiduitslag, jeuk, roodheid en andere verkleuring van de huid of ernstige verbranding geven. Blijf uit direct zonlicht, met name tussen 10.00 en 15.00 uur, draag beschermende kleding (waaronder hoed en zonnebril), smeer zonnebrand op met een sunblock van minimaal factor 15, gebruik lippenbalsem met minstens factor 15 en ga ook niet onder de zonnebank.