Mijn dochter krijgt elke keer rode vlekken in haar gezicht met daarin een soort krassen. Kan dit een allergische reactie zijn op make up?

Ze krabt zichzelf niet en had vandaag nog geen make up (blush) op gedaan maar ze is nogal slordig in haar make up verwijderen 's avonds. Haar gezicht ziet er niet uit en met name die krassen vind ik erg vreemd en onverklaarbaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kan het dermografie zijn? (ff gegoogled)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Huid
2.1K

Het beste antwoord

Met de info die je me geeft lijkt me geen dermografie, maar dit kan ik natuurlijk niet uitsluiten.
Het klinkt mij als een overgevoeligheidsreactie. Dit kan door make-up komen of juist door het (evt. te ruw) schoonmaken, een combinatie hiervan of ze heeft gewoon een erg gevoelige huid die hoe dan ook wel ergens op reageert.

Het is belangrijk om de huid rust te gunnen om te herstellen!
Even een klein tijdje geen make-up en met mild reinigingsmiddel schoonmaken. Als je dochter last heeft van acné kun ik een desinfecterende reinigingslotion/schuim/gel aanraden, maar neem er dan één die ongeparfumeerd is en speciaal voor de gevoelige huid.
Je kunt het reinigingsproduct op schone handen doen en dan zachtjes het gezicht ermee schoonmaken of eventueel op een natgemaakt en licht uitgeknepen watje en dan het gezicht hiermee reinigen. Een droog watje 'krast' op de huid en dit is dus weer belastend. Dan doe je de huid meer kwaad dan goed. Een nat watje heeft dit effect minder en bijkomend voordeel is dat je minder reinigingsmiddel nodig zult hebben.

Had je dochter vroeger ook al snel een rood gezicht (Hollandse rode wangen)? Het zou rosacea kunnen zijn. Dan is de huid ècht gebaat bij een zachte behandeling!

Leg vooral aan je dochter uit dat ze géén make-up op haar gezicht moet smeren om de lelijke plekken te verbergen, want zonder al die make-up zal haar huid er uiteindelijk mooier uit gaan zien. Wanneer ze dan slechts voor speciale gelegenheden (dus niet bij dagelijkse schoolgang) wat foundation/poeder ofzo gebruikt, zal de huid zo gezond mogelijk worden.

Je dochter zal nog jong zijn, maar een gezichtscreme is wellicht geen overbodige luxe. Ik raad aan om er één te gebruiken voor de gevoelige (rode) huid. Eucerin heeft hier een mooie lijn voor. (Nachtcreme voor de rode huid is hier een heel geschikt voorbeeld van.)

Als reiniging is misschien Garnier met druivenextract geschikt of de reinigingsmelk voor de gevoelige huid (witte ondoorzichtige fles).

Succes met het uitvinden waar de huid precies op reageert en wat de beste methode is om de huid te verzorgen! :-)

Ik heb zelf een extreem gevoelige huid (allergieën, droge huid, overgevoeligheden, rosacea en acné-gevoelig). Vraag gerust om meer info/ervaring als je wilt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan een reactie zijn op make-up. Laat haar een tijd geen make-up gebruiken en kijk of de vlekken weer komen. Vertel haar dat ze 2x per dag haar gezicht goed moet schoonmaken met water, dit helpt om je gezicht schoon te houden.

Is ze misschien overgestapt op bijvoorbeeld een nieuwe dagcreme of een ander smeerseltje? Dat kan ook een allergische reactie oproepen. Als ze het blijft houden zou ik toch even langs de huisarts gaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Of het dermografie kan zijn, kan alleen een huisarts of dermatoloog bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit klinkt inderdaad als allergie, er zit ook zoveel chemische rommel in gewone make up. ze kan beter overstappen op natuurlijke make-up. bijvoorbeeld van earth's beauty