Hoe komt het dat bij sommige vrouwen op oudere leeftijd baard haren groeien?

ik zag vanmorgen een vrouw die letterlijk een baard had
overal zaten lange haren op de kin

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Haar
4.9K

Het beste antwoord

na de overgang en sos) ook al eerder) verminderd de aanmaak van typisch vrouwelijke hormonen. de invloed van de typisch mannelijke hormonen (ook bij vrouwen is een een produktie, die dan op peil blijft) wordt dan groter, waardoor er baardgroei (kan) ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wijziging van de hormoonhuishouding. Minder vrouwelijke, meer mannelijke hormonen.
Gek genoeg zie je ook bij jongere vrouwen wel beharing, maar is het meestal heel zacht, donzig. Hoe ouder men wordt, hoe dikker/harder die haren lijken te worden. (Ik heb er zelf gelukkig geen last van, maar zie nog zo voor me hoe mijn moeder en schoonmoeder haren met een pincet weghaalden..naar gezicht)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet hirsutisme. De haargroei wordt voor een deel gestuurd door hormonen. Testosteron en andere mannelijke hormonen zijn hierbij belangrijk. Bij een kleine minderheid van de vrouwen met hirsutisme is er sprake van een verhoogd testosterongehalte in het bloed. Bij verreweg de meeste vrouwen zijn deze testosteron hoeveelheden echter normaal. Wel kan de gevoeligheid van de haren voor testosteron bij vrouwen met aanleg voor hirsutisme verhoogd zijn. Zo kan een normale testosteronspiegel in het bloed bij deze vrouwen toch aanleiding geven tot versterkte haargroei. Bovendien zijn deze haren vaak dikker en grover van structuur.
Meestal is er geen duidelijk verklaring voor de hogere concentratie mannelijk hormonen. In uitzonderlijke gevallen kan het echter veroorzaakt worden door een aandoening aan de eierstokken. Om die laatste reden moet je zeker even langs de huisarts gaan als je last hebt van hirsutisme en onregelmatige menstruatie.
Wel is duidelijk dat hirsutisme erfelijk bepaald is. Vrouwen uit het Middelandse Zeegebied hebben er vaker last van. Daarbij moet je echter niet vergeten, dat deze vrouwen vaak donkere haargroei hebben, terwijl West-Europese vrouw blonde haargroei hebben. Een paar blonde haartjes op een bovenlip vallen nu eenmaal minder op dan donkere haartjes.
13 jaar geleden
Erfelijke aanleg speelt hier ook een rol. Ik stam uit een lang geslacht van nogal bebaarde vrouwen, mijn moeder en alle 6 haar zussen hebben het ook en wij zijn toch niet te rijk bedeeld met mannelijke hormonen. Maar wel van die plukjes harde baardharen op onze kin, al vanaf jonge leeftijd, en na de overgang wordt het alleen maar erger.

Hormonen slikken helpt, maar is natuurlijk schieten met een kanon op een mug. Ik ga nergens heen zonder epileerpincet ;-) Als ik straks de 50 gepasseerd ben, laat ik hem groeien en doe ik er vlechtjes in denk ik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hhahhahahahahahahhahahaha ja at kan ook +1