Was de "hitlersnor" normaal in/voor hitlers tijd?

Ik denk niet dat iemand nu zomaar een hitlersnor zou willen (enkele extreme uitzonderingen daargelaten). Maar Hitler had wel zo'n snor.

Was een dergelijke snor destijds normaal, in de zin van: hadden meer mensen een dergelijk snorretje, en keek niemand ervan op? Of was Hitler min of meer de bedenker van deze wijze van snorvoering?

een jaar geleden
in: Haar
2.2K
AnnBoo8146
een jaar geleden
Ik weet niet of deze snor in die tijd "normaal" was. Maar het is mij wel eens opgevallen, dat mannen in de jaren '30 en '40, ook mannen met aanzien, een snorretje hadden die lijkt op wat wij nu een Hitlersnor noemen. Dus mogelijk was het in die tijd in de mode. Overigens lijkt de snor van Hitler heel erg op de snor waar Charlie Chaplin al halverwege de jaren '10 van de vorige eeuw beroemd is geworden
TurfGraver
een jaar geleden
De 'tandenborstel' was een populaire snor aan het begin van de 20ste eeuw.
Verschillende filmsterren, zoals Oliver Hardy en Charlie Chaplin hadden deze gezichtsbeharing.
Na de oorlog werd de snor begrijpelijkerwijs minder geliefd.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Kan ook zijn omdat 'hij' van nature geen baardgroei had. Net als Charlie Chaplin. Opplaksnorretje om de schijn te geven dat het mannen waren. Kijk maar naar de brede heupen.
Z512099
een jaar geleden
Charlie Chaplin brede heupen?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ging me vooral om Hitler met brede heupen en flinke kont maar Chaplin ook bredere heupen. Ruimvallende pantalon om het te maskeren.
TurfGraver
een jaar geleden
Hij had wel baardgroei.
In eerste wereldoorlog had hij een beste snor.
https://historiek.net/wp-content/uploads-phistor1/2016/08/Hitler-fournes.jpg
HeerVoldemort
een jaar geleden
Is dat Hitler? Die haal ik daar niet meer uit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Wat ik juist vreemd vind is dat die opvallende snor in die tijd juist géén navolging heeft gehad !
Hitler was immers de Grote Figuur, destijds in Duitsland. Toch zie je, ook in die tijd, niet dat gewone burgers of militairen massaal die snor overnemen.

Het beste antwoord

Ja, de 'tandenborstel' was een populaire snor aan het begin van de 20ste eeuw. Verschillende filmsterren, zoals Oliver Hardy en Charlie Chaplin hadden deze gezichtsbeharing.

De snor van Hitler was een 'tandenborstelsnor'
Ook in Azië was de korte snor geliefd, vooral bij officieren van het Japanse leger. Maar de bekendste drager van deze gezichtsbeharing was Adolf Hilter, die vanaf de Eerste Wereldoorlog een snor liet staan als teken van zijn mannelijkheid. Aanvankelijk was het een volle snor, met hangende punten, maar vanaf de jaren 20 mat hij zich een 'tandenborstel' aan.