Als je dezelfde haren als je moeder hebt heb je dan ook alle haargenen van je moeder?

De reden dat ik dit vraag is dat ze zeggen als de vader van je moeder kaal is wordt jij waarschijnlijk ook snel kaal. Mijn opa is op zijn 25e kaal geworden ik ben nu bijna 22...

Ik heb precies dezelfde haren als mijn moeder namelijk krullen en mijn broer net als mijn vader. Laat nou net iedereen in de familie haar hebben behalve de vader van mijn moeder.

Heb ik de haargenen van mijn opa omdat mijn moeder ook krullen heeft of niet? Als het goed is had mijn opa geen krullen vroeger.
Toevoeging: mijn opa had precies dezelfde haren als mij en mijn moeder.

2 jaar geleden
in: Haar
2.2K

Antwoorden (1)

Nee. Er zijn meerdere genen betrokken bij zowel de haarstructuur, als bij de haarimplant. Je hebt dus een mix van genen waarbij een deel van je vader en een deel van je moeder afkomstig zijn is.
Dat je sneller kans op kaalheid hebt als de vader van je moeder snel kaal was, dat klopt in die zin dat het dus in de familielijn voor komt. Zijn beide opa's nooit kaal geworden, dan is die kans dus uiteraard ook kleiner (maar niet nul!)
steid
2 jaar geleden
Ah oké. Dus als ik het goed begrijp heeft type haar, ondanks dat ik dezelfde haren heb als mijn opa, niks te maken met wanneer mijn kaalheid begint? Als dat klopt blijft het gewoon lastig. Eigenlijk van al mijn kenissen zijn er 2 die kaal beginnen te worden voor hun 30e (dus het komt amper voor) zijn de vaders wel kaal. Ik denk eigenlijk toch dat vaders kant wel leidend is. Heb nog nooit iemand kaal gezien voor zijn 30e waarvan de vader niet kaal is. Dat lijkt me ook een heel raar gezicht.