Krijg ik mijn haar nog ooit terug?

Ik ben 21 en sturggle met haaruitval en lege plekken op me hoofd, ik heb van alles gedaan van mesotherapien tot pillen etc. Uiteindelijk blijkt dat ik bloedarmoede heb, waarschijnlijk had ik dit dus 12 jaar geleden al maar wist ik niet. Ik word nu behandeld door pillen te drinken. Maar krijg ik mijn haar terug? Mijn haar is echt naar de *******. Kale plekjes (geen alopecia) en haaruitval dun net als mijn pink.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Haar
1.9K
Pieterke
2 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat je al 12 jaar bloedarmoede hebt. Dan had je al lang ook klachten van vermoeidheid, bleekzucht enz. moeten hebben. Had je 12 jaar geleden ook al haar uitval? En wat zegt je huisarts er over? En pillen drinken? Pillen slik je door. Of heb je andere medicatie? En heb je weleens contact gehad met een haarspecialist?
Ritsuka
2 jaar geleden
Pillen drinken?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja ik heb al die klachten van bloedarmoede al op jongere leeftijd gehad. Ik ben overal geweest.. ze kunnen niks. Antwoord aub niet als je hier geen ervaring mee hebt daar heb ik natuurlijk niks aan..
Pieterke
2 jaar geleden
@Pindasaus: Ik vind dit een nogal nare opmerking van je. Mensen die reageren willen je alleen maar helpen. Ook mensen die niet dezelfde klachten hebben of hebben gehad als jij kunnen soms goede adviezen geven. Bovendien kan niemand met zekerheid zeggen of jij je haar wel of niet terugkrijgt.
Ritsuka
2 jaar geleden
Je hebt dus al 12 jaar last van bloedarmoede. Je bent nu bezig met een behandeling. Hoe lang? Zien ze al verbetering in je bloedwaardes?
Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, voor je lijf is je haar terug laten groeien de laagste prioriteit. Zorg dat je je tekorten weer aanvult.
tinus1969
2 jaar geleden
Wat voor arts behandelt je? Wat is de diagnose? Wat is de oorzaak van de bloedarmoede? Wat voor pillen krijg je (wat zit er in)?
Op basis van die informatie kun je hier antwoord krijgen
Saralee12
een jaar geleden
Hoi hoi Pindasaus, Ik heb hetzelfde probleem.
Ik vroeg me af hoe het nu met jou gaat? Zijn de waardes inmiddels omhoog ? En jouw jouw haar zijn die volledig terug gegroeid? Xx

Antwoorden (2)

Ja.

Haaruitval wordt meestal niet direct in verband gebracht met ijzertekort. Een ijzertekort kan het gevolg zijn van meerdere oorzaken. Het meest voor de hand liggend is een verkeerde voedingsgewoonte of het volgen van een streng dieet. Met behulp van ijzerpillen kan het tekort vrij snel aangevuld worden. Het haargroeiproces zal zichzelf herstellen.

Verwacht echter niet dat je na het aanvullen van het tekort direct een verbetering van de haargroei ziet. Het duurt meerdere maanden voordat het zover kan zijn. Volledige hergroei van de haardos is de regel. Maar het kan tot een jaar duren voordat je verbetering ziet.

Ook is het mogelijk dat jouw eetgewoonten aangepast dienen te worden, indien deze de oorzaak zijn van het ijzertekort. Anders blijft dit voortduren. Een uitgebalanceerd dieet vol ijzerrijk voedsel stabiliseert het haarverlies en kan toekomstige haaruitval beperken.
2 jaar geleden
Ik heb zelf ervaring met zware haaruitval door bloedarmoede. Ik heb 3 jaar geleden 2 keer bloedtransfusies en ijzer transfusies gekregen omdat ik een HB had van 3.1. het is een wonder dat ik nog in leven ben. Door dit alles is mijn haar heel erg uitgevallen. Ik heb toen mijn haar kort laten knippen, niet leuk maar wel het beste. Toen mijn HB en ijzer weer op orde was, ging mijn haar weer groeien en ik verloor ook geen haar meer. Mijn haar is nu halverwege mijn rug, is vol en veel. Dus ja er is direct verband met haaruitval en lage HB/ijzer. Als het goed is en bij jou zijn de waarden weer goed, moet het weer helemaal goed komen met je haar. Als ik jou was zou ik het laten kort knippen zodat het weer mooi overnieuw kan groeien. Komt goed hoor.
Succes.
Lora.
2 jaar geleden
Saralee12
een jaar geleden
Hoelang heeft het geduurd voor dat jouw haar volledig terug is gegroeid?