groeit je haar in de winter sneller dan in de zomer?

Hé was benieuwt of haar in de winter sneller groeit dan in de zomer en of het haar bij mannen sneller groeit dan bij vrouwen?

3 jaar geleden
in: Haar
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, juist andersom.
De warmte en de zonnestralen creëren gunstige omstandigheden voor je haar, waardoor het in de zomer iets sneller groeit dan op grijze en koude winterdagen.
Haar groeit sneller als het blootgesteld wordt aan de vitamine D die zich in zonlicht bevindt. Naast vitamine D helpt ook vitamine B.
Het haar van een man en een vrouw groeit gemiddeld aan hetzelfde tempo – ongeveer een goede cm per maand. Natuurlijk verschilt dit lichtjes van persoon tot persoon, maar dit is niet significant genoeg om te kunnen spreken over een verschil in groeiritme bij mannen en vrouwen.
Bij mannen kan het hoofdhaar 40-50 centimeter wel lang worden als ze zich nooit laten knippen, bij vrouwen kan dit oplopen tot 70-80 centimeter.
3 jaar geleden
VGraaf
3 jaar geleden
Dank je voor het antwoord.
ik dacht dat maar het is andersom dus.
Klopt! Juist in de warmere dagen groeit je haar flink. In dit onderzoek behaalde het aandeel follikels in de hoofdhuid de piek in maart en bereikte het dieptepunt in september.