ik heb Trichotillomanie en alsk aan mijn haar trek komt de haarworte er ook uit, groeit het terug?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Haar
5.2K

Antwoorden (3)

De kans van volledige terug groei is klein. Hangt ervan af hoever het is gevorderd.
Trichotillomanie is een psychische aandoening die in de DSM-5 is ingedeeld bij de "Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen".[1] In de DSM-IV was deze aandoening ingedeeld bij de stoornissen in de impulsbeheersing. Wie aan deze aandoening lijdt, heeft een overmatige aandrang om zijn haren uit te trekken, zowel hoofdhaar, wimpers en wenkbrauwen als haar op andere delen van het lichaam. De naam is afgeleid van het Griekse "trich-" (haar), "till(ein)" (trekken), en "mania" (waanzin, gekheid).
Door het uittrekken van de haren ontstaan kale plekken, wat schaamte of frustratie kan opleveren, maar verder leiden TTM-lijders een normaal leven. Sommige psychiaters zien trichotillomanie als een vorm van de obsessieve-compulsieve stoornis, terwijl anderen het niet als een aandoening zien, maar als een tamelijk onschuldige gedragsvorm, te vergelijken met nagelbijten. Feit is in ieder geval dat bij TTM-lijders niet meer persoonlijkheidsstoornissen voorkomen dan bij anderen.
Het stoppen met het trekken aan de eigen haren is de enige oplossing voor dit probleem. Het is mogelijk dat er inmiddels blijvende schade aan de haarfollikels is aangebracht, waardoor VOLLEDIG HERSTEL van de haargroei misschien NIET meer mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee. De wortel groeit niet terug.
Ernstiger is dat de haar ook niet verteert. Daardoor komt de maag steeds meer vol te zitten met haren, waardoor je steeds minder eet en sterk vermagert.

Ik meen dat Kees Hoogduin, professor aan de Radboud Universiteit, veel heeft betekent voor de cognitieve gedragstherapie rondom deze psychische aandoening.

Bron: ik heb een paar colleges van de goede man mogen volgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
hi, ik heb zelf ook last gehad van trichotillomanie, en ook kwamen bij mij de haarzakjes eruit. Maar mijn hele haar over mijn hele hoofd is weer aangegroeid. De meeste mensen lezen veel van bronnen en ik weet natuurlijk niet hoe heftig het was. Ik trok zelf gemiddeld 70 haren per dag een half jaar lang, ik ben ervoor in therapie gegaan, en mijn haar is bijna helemaal weer aangegroeid. wel zou ik als tip geven om je haar tot op je schouders te laten knippen, want dan zijn de haren snel weer aangegroeid. succes!