Kaal plekje op mijn hoofd, wat zou het kunnen zijn?

Ik was vanmiddag mijn haar aan het kammen en ineens kwam ik een kaal plekje tegen van 2 a 3cm groot. Ook is het in het midden rood. Ik vraag me af wat het zou kunnen zijn en of ik er iets aan kan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Haar
7.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zit daar een kruin? Een kruin is een plek op je hoofd waar je haar alle kanten opgroeit, vaak ontstaat daardoor een kale plek voor het oog. Het haar krijg je ook moeilijk de goede kant op, of het springt weer snel terug als je het eenmaal in bedwang hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ten eerste bedankt voor je reactie, maar nee het is geen kruin
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alopecia areato . Munt of rond vorminge kale plekken op je hoofd die plotseling ontstaan zijn vaak van tijdelijke aard. Een serie haren valt uit. Er kunnen nog meer van die plekken ontstaan. Ga langs je arts en vraag een verwijzing. Maar de eerste naam is de officiële Latijnse naam. Helaas meestal een of 5 serie's die uitvallen. Koop niks duurs helpt niet. Moet indien het doorzet door een huid specialist worden gediagnosticeerd ( vastgesteld ) . Om andere oorzaken uit te sluiten . Komt goed .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Areata . Mogelijk nog een H erbij. Ik heb geen Google op moment.

Antwoorden (1)

Dat zou alopecia areata kunnen zijn. Maar zekerheid kan alleen de huisdarts je geven.

Bij pleksgewijze kaalheid kunnen plotseling ronde of ovale plekken op je hoofd kaal worden. Binnen de ronde of ovale plek vallen alle haren uit, terwijl de haren rondom de plek blijven groeien.

Meestal herstelt de haargroei zichzelf binnen een paar maanden tot een jaar.

De precieze oorzaak van pleksgewijze kaalheid is niet bekend. Duidelijk is dat de ziekte een probleem met de haarwortels is. Mogelijk is het afweermechanisme van het lichaam de oorzaak. Waar je afweersysteem je hoort te beschermen tegen ziektes en infecties, kan het afweersysteem zich ook afzetten tegen je eigen lichaam, in dit geval tegen je eigen haarwortels. Pleksgewijze kaalheid of alopecia areata gaat vaak gepaard met een andere auto-immuunziekte.

Verder lijken stress en spanning een rol te spelen. Alopecia areata of pleksgewijze kaalheid treedt vaak op na een ingrijpende gebeurtenis, trauma of na narcose.

Bij tien procent van de patiënten komt de ziekte in de familie voor. Een zekere erfelijke aanleg voor de pleksgewijze kaalheid lijkt dus ook aanwezig te zijn.

https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/pleksgewijze-kaalheid/item40434
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Lijkt me naast de kruin, de meest waarschijnlijke oorzaak.