Kunnen je wenkbrauwharen sneller uitvallen door stress?

Ik ha daarstraks een paar wenkbrauwharen mee en toen ik in de spiegel keek leek het alsof ik een kaal plekje heb in men wenbrauwen waardoor ze nu helemaal anders lijken qua vorm en niet meer zo vol zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Haar
6.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja
Ritsuka
10 jaar geleden
Kan ook door niet goed eten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik drink enkel water en eet amper koekjes enzodus denk niet dat daaraan kan liggen. Ben alleen enorm vermoeid en heb paniekaanvallen. Snap niet zo goed het verband dan tussen stress en haar dat uitvalt. Bedankt nogmaals x
Ritsuka
10 jaar geleden
Geen koekjes eten zegt niks, vermoeidheid en haaruitval kan ook door te weinig eten komen. Heb je dat al eens bekeken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vermoeidheid komt omdat er heel veel dingen in mijn leven gebeuren die mij heel veel stress bezorgen. Heb te kampen met een paniekstoornis. Hierdoor kan ik niet naar school of gaan werken. Ik eet voldoende elke dag. Dus daar ligt het niet aan.. Ben bekend met psychische problemen. Daarbovenop heb ik ook nog hyperventilatie. X

Het beste antwoord

JA, spanning en stress kunnen inderdaad zorgen voor haaruitval.
Er zijn 3 soorten haaruitval die in verband kunnen worden gebracht met stress. Dit zijn:
alopecia areata (pleksgewijze haaruitval)
er zijn meerdere factoren die alopecia areata kunnen uitlokken. Stress is een van de factoren die het meest in verband worden gebracht met alopecia areata. Er is doorgaans sprake van scherp begrensde kale plekken. De haaruitval ontstaat omdat afweercellen in het bloed de haarwortels aanvallen. (alopecia areata folder)

telogeen effluvium
bij deze vorm van haaruitval is het zeer waarschijnlijk zo dat spanning en stress grote aantallen haren in de rustfase van de haarcyclus duwen. Enkele maanden nadat de rustfase is ingegaan vallen de haren uit. De haaruitval wordt dus pas enige tijd na het 'stressmoment' zichtbaar. De haren vallen dan makkelijk uit bij gewone haarverzorging zoals kammen of haren wassen.

trichotillomanie
bij deze aandoening is er een onweerstaanbare aandrang om de eigen haren uit te trekken. Dit kunnen de hoofdharen zijn, maar ook de haren van bijvoorbeeld de wenkbrauwen of de wimpers. Het uittrekken van de eigen haren kan een manier zijn om met negatieve gevoelens (zoals stress, angst, moeheid...) om te gaan.

Als stress de oorzaak is van de haaruitval zal het haar over het algemeen weer terug groeien nadat de stress voorbij is. Raadpleeg bij plotselinge of hardnekkige haaruitval altijd uw arts en stel niet te snel zelf vast dat 'het wel van de stress zal komen'. Sommige vormen van haaruitval zijn een uiting van een onderliggend medisch probleem dat op een goede manier moet worden vastgesteld en moet worden behandeld. Als stress inderdaad de oorzaak is van de haaruitval, en het lukt niet zelf om de stress te verminderen, raadpleeg dan de huisarts. De huisarts kan u helpen met technieken die de omgang met stress kunnen verbeteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb de termen ingedrukt en ik verlies geen plukken haar of heb geen kale plekken op men hoofd. Merktte gewoon een kaal plekje in men wenkbrauwen waardoor de vorm er helemaal anders gaat uitzien nu en minder vol. En deze middag had ik paar haren mee.. Misschien ga ik er teveel achter zoeken. Ben een perfectionist. Wenkbrauwharen vallen natuurlijk ook uit zoals andere haren maar schrok wel even. Zo uit het niets
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wenkbrauwharen vallen inderdaad ook net zo uit als je hoofdhaar, maar dat moet geen kale/dunne plekken in je wenkbrauw geven. Door stress kan ook op 1 lichaamsdeel je haren uitvallen. Dus bijvoorbeeld alleen je wenkbrauwen. Ook kan het zijn dat je bewust, of onbewust veel aan je wenkbrauwen zit te frutten, waardoor ze ook los kunnen laten. Zoals je de toestand van je wenkbrauwen omschreven hebt, zou ik je toch adviseren even naar je huisarts te gaan. Zodat deze een diagnose kan stellen. Haaruitval geheel of plaatselijk kan door veel verschillende oorzaken komen, blijf hier niet mee lopen, laat uitzoeken hoe dit komt. Misschien is het niets, misschien komt dit door stress, misschien is het iets anders en kan de arts je helpen met een medicijn of andere behandeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel Crea. Was naar de huisarts geweest en die zei dat men huid daar geirriteerd is. Het is enkel maar bij 1 wenkbrauw. Niet bij beiden. Kaal kan je niet echt noemen maar het is gewoon minder haartjes op 2 plaatsen. Hij zei dat er paar haartjes weg waren en ik moet een soort creme erop smeren 2 x per dag maar blijf me zorgen maken. Heb gekke dingen gelezen en ben bang dat ik kaal ga worden :/ ik hoop dat ze snel weer wat mooier staat men wenkbrauw.. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het ook afhankelijk is van de plaats waar je haartjes uitvallen en als je al van nature niet zo'n 'borstels' hebt dat het meer opvalt. Het lijkt alsof ze bij mij vanboven zijn uitgvallen en dat is het zelfde alsof iemand zen wenkbrauwen vanboven gaat epileren.. Krijgt die ook zoiets