Is het normaal dat je in eenkeer allemaal grijze haren krijgt?

binnen 2 maanden in eenkeer heelveel leeftijd rond 30

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Haar
2.7K

Het beste antwoord

Zoals je de vraag stelt is het lastig om te zeggen of dat nou normaal is of niet.

Volgens mij is er wel een verklaring voor waarom het kan voorkomen dat het LIJKT of je opeens heel veel grijze haren hebt.
Als je in een periode veel meer haaruitval hebt dan normaal (bijv door stress of evt ziekte) vallen de gekleurde haren veel meer uit dan de grijze.

De grijze haren die je wel al had (want er groeit niet in 2 maanden een haar van bijv 6 cm lang) vallen daardoor opeens veel sterker op.

Daar komt ook het fenomeen: overnacht grijs geworden vandaan.

Dan verlies je veel gekleurde haren waardoor je haardos voor je gevoel een andere kleur krijgt.

Dus om te zeggen dat het normaal is? Als je er al veel grijze haren tussen had die niet zo opvielen, en je hebt inderdaad veel haar verloren, dan is het zeker mogelijk (en normaal) dat je kleur verschuift richting grijs.

Dat haren verliezen is meestal echter niet normaal. tenzij je aaleg voor kaalheid hebt.

Toegevoegd na 58 seconden:
aaleg = aanleg
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heel normaal is dat niet.
Maar het komt vaker voor.
Twee belangrijke factoren dragen bij tot het grijs worden van het haar , namelijk ziekte en erfelijkheid, met het laatste als meest waarschijnlijke oorzaak.

Het heeft te maken met de hoeveelheid melanine, die na je 30ste levensjaar afneemt.
Hoe snel iemand volledig grijs wordt, is ook bepaald door de genen. Dit kan verschillende jaren in beslag nemen of dit kan heel snel gaan.