Draai voor klassieke weergave

Fit aan de start van je wintersport

Fit op wintersport vakantie

Het lijkt nog ver weg, maar over een aantal weken begint het wintersportseizoen weer. En natuurlijk wil je in die week optimaal genieten van de winterse omstandigheden. Het is daarom slim om je lichamelijk voor te bereiden op een actieve vakantie op de latten. Want het woord zegt het al: wintersport is echt een sport!

Fysiek voorbereiden op een vakantie?

Het klinkt niet logisch. Je gaat op vakantie en daarvoor moet je je conditioneel voorbereiden? Toch is het antwoord JA! Bij de wintersport gebruik je spieren die je normaal gesproken niet veel benut. Daarnaast zijn we allemaal weer een jaartje ouder en neemt de conditie langzaam af.

Door je voor te bereiden op een ski- of langlaufvakantie, maak je je lichaam klaar voor het harde werk in soms koude weersomstandigheden. Daarnaast neemt de kans op ongevallen af als je conditie goed is. Je herkent het vast wel: aan het einde van de dag, als je vermoeid bent, gaat die afdaling toch minder soepel dan in de ochtend.

Je uithoudingsvermogen simpel vergroten

Wellicht heb je geen zin of tijd om naar een fitnesscentrum te gaan. Maar ook kun je je conditie toch gemakkelijk verbeteren. Als je vaker de fiets neemt in plaats van de auto, bouw je op een leuke manier toch meer uithoudingsvermogen op. Is het te ver om naar je werk te fietsen, maak dan in het weekend een mooie fietstocht in je omgeving. Ook kun je iedere dag een half uurtje stevig wandelen. Wanneer je dat regelmatig doet, gaat je conditie echt met sprongen vooruit. Tot slot kun je proberen om iedere lift te vermijden en de trap te nemen. Dat is echt een goede oefening voor je uithoudingsvermogen. Zelf nam ik in de weken voor de wintersport altijd de trap naar de vijfde verdieping van mijn kantoor. De eerste keren stond ik halverwege flink te hijgen, maar na een paar weken liep ik moeiteloos naar boven. Door creatief te zijn, hoef je dus niet veel tijd kwijt te zijn om je conditie te verbeteren.

Rompstabiliteit vergroten voor skien

Je romp is belangrijk bij het skiën. Rompkracht en -stabiliteit zorgen ervoor dat je goed stabiel op je latten staat. Hiermee kun je langer technisch verzorgd skiën, waardoor vermoeidheid minder snel optreedt. Via de oefeningen “ligsteun” en “planken” kun je ook snel vorderingen maken om de rompstabiliteit te vergroten. Op internet kun je veel goede instructiefilms vinden om deze oefeningen uit te voeren. Ook dit kost weinig tijd. Je kunt zelfs voor de tv in de woonkamer even gaan “planken”. Dat is wel wat actiever tv kijken dan hangend op de bank!

Je bovenbeenspieren trainen voor afdalingen

Bij het maken van een lange afdaling voel je ongetwijfeld je bovenbenen “branden”. Je bovenbenen hebben het met skiën zwaar te verduren. Zij moeten sterk genoeg zijn om de krachten die bij een lange afdaling optreden, op te vangen. In het dagelijkse leven gebruik je die spieren weinig. Voor een wintersport kun je ze snel en gemakkelijk trainen, via de zogenaamde “Schranz Hocke”, oftewel “muurzitten”. Voor deze oefening heb je weinig tijd nodig en je kunt deze altijd en overal doen. Ga met je rug tegen de muur leunen en zet je voeten stevig op de grond. Maak met je knieën een hoek van 90 graden. Als je dit 30 seconden volhoudt, voel je je bovenbeenspieren branden. Hoe langer je dit kunt doen, hoe beter het is. Maar bouw het wel langzaam op. Begin met een serie van 3 x 30 seconden bijvoorbeeld, met telkens een minuut rust. Gaat dit goed, dan maak je de tijd wat langer. Later verkort je de pauzes. Deze oefening is heel effectief.

Sportschool of specifieke sneeuwfit-training

Als je het leuk vindt om naar een sportschool te gaan, kun je hier natuurlijk trainen voor je skivakantie. Vraag aan de instructeur of deze een specifiek oefenprogramma wil opstellen. Het voordeel hiervan is dat je weet dat je de juiste oefeningen doet en ze correct uitvoert. Tevens kun je gemakkelijk je eigen vorderingen meten.

Daarnaast bieden diverse verenigingen specifieke “sneeuwfit-trainingen” aan. Het leuke hiervan is dat je in een groep traint onder deskundige begeleiding. Met diverse speelse oefeningen bereid je je optimaal voor op een heerlijke vakantie. Op internet kun je vast een vereniging vinden dicht bij je in de buurt.

Geïnspireerd?

Op grijsopreis.nl vind je veel meer informatie over wintersport en andere mooie reizen. Ga bijvoorbeeld eens skiën in Italië, dat is echt een aanrader! Het platform grijsopreis.nl is een blog voor actieve 50-plussers die veel van de wereld willen zien.