Ga naar de inhoud

World Pride komt naar Amsterdam: 2 miljoen subsidie, maar sponsors haken af

World Pride Bron: © Canva. Wordt de World Pride Amsterdam slachtoffer van van het Trump-gedachtengoed?  

World Pride komt naar Amsterdam in 2026, met een gemeente-subsidie van 2 miljoen euro, maar sponsors als Amazon en Facebook stappen op. Dit gebeurt onder invloed van de regering Trump, die diversiteit op de korrel heeft genomen.

De gemeente investeert dit jaar € 500.000 voor de voorbereidingen en stelt voor in 2026 nog eens € 1,5 miljoen beschikbaar, in totaal dus 2 miljoen, mits de gemeenteraad akkoord gaat met de begroting 2026. World Pride vindt plaats van 25 juli tot 8 augustus 2026, als hoogtepunt naast de traditionele Amsterdam Pride in juli. De thema’s zijn Unity, gelijkheid, inclusie en mensenrechten

Mega-feest met 1,2 miljoen bezoekers

Het is een nieuw hoofdstuk: van lokale Pride met een paar bootjes en regenboogvlaggen naar een evenement op wereldniveau. Amsterdam verwacht 1,2 miljoen bezoekers tijdens de 15  dagen durende festiviteiten, die volgens insiders voelen als een mix van Eurovisie, Gay Games en regenboogmarketing op topniveau.

Toegang tot het feest is deels gratis, maar de organisatie rekent op inkomsten uit ticketverkoop (Concert, Canal Parade, conferenties) én bovenal op sponsoring. En daar begint de uitdaging pas echt.

Sponsors voelen Trump’s invloed

In Washington D.C. gaat World Pride 2025 gepaard met felle discussie over DEI-beleid (Diversity, Equity & Inclusion – in het Nederlands: diversiteit, gelijkheid en inclusie). Trump voert druk uit op bedrijven om diversiteits inspanningen terug te schroeven. Als gevolg haken talrijke grote Amerikaanse sponsors zoals Booz Allen Hamilton, Mastercard, PepsiCo en Citi af .

Lees verder onder de video >>

Ook bij San Francisco Pride 2025 ontbreken giganten als Amazon, Google, Apple en Target uit angst voor Trump-gerelateerde represailles. Deze tendens onderstreept hoe politiek klimaat multinationals kan beïnvloeden in hun keuze voor zichtbaarheid bij LGBTQIA+-evenementen.

Amazon en Facebook stappen uit Nederlandse Parade

Ook in Nederland tekent die trend zich af. Amazon en Facebook trekken zich stilletjes terug uit de Canal Parade het feestelijke hoogtepunt van de jaarlijkse Pride Amsterdam. Hun terugtrekking is een signaal dat deelname van bedrijven in Pride-evenementen zeer gevoelige materie is, zeker onder internationale druk om diversiteit in te perken. Hun afwezigheid laat een gapend sponsorgat achter.

KLM en Shell varen bewust mee

Tegelijkertijd zijn er bedrijven die juist wél hun regenbooglogo hijsen. KLM bevestigt dat zij, anders dan Amazon en Facebook, zich achter LGBTQIA+ gemeenschap schaart, door mee te varen in de botenparade. Deze zet wordt gezien als een hypocriete reactie op ‘pinkwashing’, oftewel commercieel voordeel halen uit het evenement. Ook andere Nederlandse bedrijven als Shell en Booking.com laten zien dat ze meedoen.

Kritiek op ‘glitter versus protest’

Critici wijzen erop dat Pride oorspronkelijk een protestbeweging is geweest, maar nu wordt uitgemolken door grote organisaties. Wordt World Pride straks een grote reclameshow?

Internationale media als de Bay Area Reporter én lokale activisten stellen zich vragen bij de legitimiteit van de inmenging van internationale multinationals. Tegelijkertijd biedt het vertrek van grote Amerikaanse sponsoren ook kansen. De beweging kan zich weer verbinden aan haar protestwortels, weg van glitter, meer gericht op inclusie en echte actie.

Amsterdam houdt vast aan inclusie

Niettemin houdt Amsterdam vast aan het plan. Wethouder Meliani benadrukt dat World Pride méér is dan alleen feest. Het is ook een strijd voor gelijke rechten, mensenrechten en internationale zichtbaarheid. De subsidie van 2 miljoen is bedoeld als signaal: Amsterdam staat open, inclusief en verbonden, naar Amsterdammers én internationale gasten.

Lees verder onder de video >>

Spanningsveld: megafeest of lek geslagen boot?

Met nog een jaar te gaan voor de start van de World Pride, ligt er een stevig spanningsveld, met als hoofdvragen:

  • Vullen sponsors de financiële en symbolische gaten?
  • Kiezen bedrijven bewust voor inclusie of kiezen ze uiteindelijk voor politieke veiligheid?
  • Wordt World Pride een spetterende glittershow of een betekenisvolle inclusieslag?
  • Waarom stopt de gemeente zoveel geld in dit evenement?

Belangrijk is dat gemeenten en Pride-organisaties alternatieve financieringsroutes verkennen: crowdfunding, cultuurfondsen, overheidsbijdragen én solidariteit van mensen, niet alleen van bedrijven.

Bronnen:

Gemeente Amsterdam, Het Parool, World Pride Amsterdam