Draai voor klassieke weergave

Verkouden? Tips om te voorkomen en genezen

In het najaar liggen verkoudheden weer op de loer. In de herfst zijn we vaker verkouden en grieperig dan in de rest van het jaar. Hoe komt dat toch? Met deze tips kun je een verkoudheid helpen voorkomen of sneller genezen.

Hoe komt het dat we nou juist in deze tijd van het jaar met z'n allen verkouden worden? De boosdoener is een virus. Hoe wapen je jezelf daar tegen? Zo kom jij zonder te snotteren het najaar door:

Hoe word je verkouden?

Een verkoudheidsvirus is een virus dat via de neus binnenkomt en met het snot mee wordt vervoerd naar de neuskeelholte. Het slijmvlies hier is erg gevoelig voor virussen, hier begint de verkoudheid vaak. Je kunt dit merken door een verminderde geur of vreemde geur in je neus, en ook kan je neuskeelholte pijn doen. Hierna verspreid het virus zich naar de voorkant van je neus, waardoor die verstopt raakt, en naar je keel, waardoor je keelpijn kunt krijgen. Het virus wordt overgedragen door kleine druppeltjes in de lucht die mensen uitademen via de mond of neus. Daarom kun je het virus makkelijk oplopen in kleine, slecht geventileerde ruimtes, zoals de bus. Ook kan het virus via de handen worden overgedragen.

Een verkoudheid voorkomen

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Een verkoudheid voorkomen doe je eigenlijk op twee manieren: door de kans op besmetting met een verkoudheidsvirus zo klein mogelijk te houden, en door je immuunsysteem te versterken. Je immuunsysteem kan het virus afweren als deze tóch bij je in de buurt is gekomen. De onderstaande tips leggen uit hoe je dit doet.

1. Let op je hygiëne

Het is er het afgelopen jaar zo bij ons ingestampt dat dit niet lastig te onthouden is. Door je handen regelmatig te wassen, verklein je de kans dat je besmet raakt met een virus. Was vooral je handen nadat je in een openbare gelegenheid bent geweest of iets aan hebt geraakt dat veel anderen ook aanraken. En vergeet hierbij niet je mobiele telefoon schoon te maken: omdat veel mensen die de hele dag vastpakken, zitten daar soms meer bacteriën op dan op een toiletbril. Bah!

2. Eet gezond en vul aan met supplementen

Je immuunsysteem heeft de juiste voedingsstoffen nodig om sterk te blijven. Belangrijke voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamine C, A, D en omega 3. Die zitten onder andere in groente, fruit, noten en vette vis. In het najaar is het verstandig om extra vitaminen en omega 3 bij te slikken in de vorm van supplementen, omdat je bijvoorbeeld minder vitamine D opneemt door het weinige licht. Ook uit voedsel halen we minder voedingsstoffen dan vroeger, omdat voedsel nu vaak erg bewerkt en bespoten is. Biologisch eten kan daarbij helpen (want minder pesticiden binnenkrijgen is ook goed voor je lichaam), maar supplementen zijn ook een goede optie. Laat je hierbij wel goed informeren door je huisarts, want niet alle voedingssupplementen kun je zomaar slikken. Ook moet je soms oppassen in combinatie met bepaalde medicijnen.

3. Slaap genoeg

Een slaaptekort is funest voor je immuunsysteem. En hoe zwakker je immuunsysteem, hoe minder je lichaam in staat is om het verkoudheidsvirus onschadelijk te maken. Probeer daarom minimaal 7 tot 8 uur per nacht te slapen.

4. Houdt afstand

Je hoeft echt niet de hele herfst en winter andere mensen te vermijden, maar het is wel verstandig om niet naast die verkouden collega te gaan zitten of om met een boog om die hoestende man op straat heen te lopen. Nu zijn we door het coronavirus allemaal een stuk alerter en voorzichtiger geworden, misschien is dit inmiddels al een gewoonte bij jou geworden. Dat is helemaal zo slecht nog niet, want je voorkomt er ook een verkoudheid mee.

5. Beweeg en ga naar buiten

Je immuunsysteem wordt ook sterker van beweging én de buitenlucht. Al laat de zon zich misschien wat minder zien in het najaar, je maakt toch extra vitamine D aan wanneer je regelmatig naar buiten gaat. 

Hydrateren-verkoudheid

Een verkoudheid genezen

Is het toch mis gegaan? Dan is er eigenlijk maar één ding belangrijk om er zo snel mogelijk weer bovenop te komen: rust nemen en veel slapen. Maar het probleem is dat mensen met een verkoudheid juist een stuk slechter slapen, doordat ze niet door hun neus kunnen ademen, vaak veel moeten hoesten en last hebben van keel- of hoofdpijn. Gelukkig zijn die klachten op een aantal manieren te verminderen.

1. Blijf hydrateren

Doordat je door je mond moet ademen bij een verstopte neus, krijg je al snel last van een droge mond. Het kan zijn dat je geen zin hebt in drinken, omdat je je niet lekker voelt. Toch is het belangrijk om dat wél te blijven doen, zodat je mond minder droog aanvoelt en om hoofdpijn te voorkomen. Bovendien is een goede vochtbalans in je lichaam belangrijk voor een optimale werking van je lymfestelsel, die een belangrijke rol speelt in het afweren van virussen en bacteriën. Zo voorkom je dat er ook nog eens een griepje bovenop de verkoudheid komt.

2. Stomen

Stomen opent de luchtwegen en kalmeert de slijmvliezen. Jonge kinderen mogen dit niet doen, maar bij volwassenen is het zeer aan te raden. Kook een liter heet water en doe dit in een teiltje of kom. Ga hier vervolgens 10 minuten boven hangen met een handdoek over je hoofd. Adem goed in door je neus en uit door je mond. Als dit niet meteen lukt, probeer het dan af en toe door je neus totdat het wel lukt, omdat de stoom zijn werk doet. Pas wel op: pak een bakje dat niet makkelijk om te stoten is, want kokend water is natuurlijk ontzettend gevaarlijk.

3. Neusdruppels

Gebruik neusdruppels tegen verstopping in de neusholtes of bij oorpijn. Je kunt neusdruppels met zout water gebruiken, maar ook speciale neusdruppels bij de apotheek kopen. Deze mag je echter wel maar maximaal een week gebruiken, omdat de druppels een verslavende werking hebben.

4.  Gezond blijven eten

Als laatste is het belangrijk om gezond te blijven eten en je lichaam de juiste voedingsstoffen te geven om zo snel mogelijk te herstellen. Een verkoudheidsvirus is een behoorlijke aanslag op je lichaam, omdat je lichaam veel energie moet verbruiken om het virus te verjagen. Die energie moet wel weer aangevuld worden met de juiste voedingsstoffen, anders duurt het herstel een stuk langer en ben je vatbaarder voor nog meer virussen.

Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Lees ook:

Bronnen: Womens Health, RTL Nieuws, Plusonline
Auteur: Quirine Brouwer