Bron: © Canva. Van der Valk hotels blijven sjoemelen met prijs van hotelkamers.
Van der Valk hotels liggen onder vuur vanwege misleidende prijspraktijken. Volgens de Consumentenbond worden klanten gelokt met aantrekkelijke kamerprijzen die in werkelijkheid fors hoger uitvallen door verplichte toeslagen die pas aan het einde van het boekingsproces zichtbaar worden.
Niet alleen Van der Valk, maar ook internationale hotelketens maken zich schuldig aan dit soort praktijken, blijkt uit meerdere onderzoeken.
Klanten voelen zich misleid
Wie een kamer boekt bij Van der Valk hotels ziet op het eerste gezicht een scherpe prijs. Maar wie doorklikt, krijgt er ongemerkt extra kosten bij. Toeristenbelasting, servicekosten of verplichte ‘reserveringskosten’ worden vaak pas zichtbaar bij de laatste stap van de reservering. Volgens de Consumentenbond is dit in strijd met Europese regels. Die schrijven voor dat de totaalprijs, inclusief alle verplichte kosten, direct zichtbaar moet zijn.
‘Wat je ziet, moet zijn wat je betaalt’
In een steekproef van de Consumentenbond bij 30 boekingssites, waaronder die van Van der Valk, bleek dat deze hotelketen nog altijd werkt met onvolledige prijsvermelding. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, noemt het gedrag van de keten ‘ronduit misleidend’ en pleit voor hardere handhaving: “Consumenten hebben recht op transparantie. Wat je ziet, moet zijn wat je betaalt.”
‘Vanaf-prijzen’ als rookgordijn
Van der Valk gebruikt vaak het marketinginstrument van de ‘vanaf-prijs’ om gasten aan te trekken. Deze lage instapprijs blijkt bij aankomst echter zelden beschikbaar te zijn, of is alleen van toepassing op specifieke data, kamertypes of locaties. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dit een veelgebruikte truc die consumenten op het verkeerde been zet. De ACM houdt de sector al langer in de gaten en kondigde in 2024 nog aan harder op te treden tegen oneerlijke prijsvermelding in de reis- en hotelsector.
Ook buitenlandse hotelketens onder vuur
De misleiding stopt niet bij Van der Valk. Ook internationale hotelketens gaan regelmatig over de schreef. In de Verenigde Staten kreeg Marriott International in 2021 een miljoenenboete opgelegd wegens zogenaamde ‘resort fees’ die niet in de geadverteerde kamerprijs zaten inbegrepen. Deze bijkomende kosten, soms oplopend tot 50 dollar per nacht, werden pas bij het afrekenen zichtbaar. De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) classificeerde deze praktijken als ‘drip pricing’, een techniek waarbij de uiteindelijke prijs druppelsgewijs wordt onthuld.
Boekingsplatforms moeten transparanter
In Europa stelde de Europese Commissie in 2019 dat grote boekingsplatforms als Booking.com en Expedia transparanter moesten worden over hun prijsopbouw. Die richtlijnen gelden ook voor individuele hotelketens, maar worden niet altijd nageleefd. Onderzoek van Which? Travel, de Britse consumentenorganisatie, toont aan dat ook ketens als Premier Inn en Ibis regelmatig extra kosten pas laat in het boekingsproces tonen.
Reactie van Van der Valk
Van der Valk laat in een schriftelijke reactie weten ’te voldoen aan de wettelijke vereisten’ en benadrukt dat ‘alle kosten duidelijk zichtbaar worden gemaakt voordat de boeking definitief is’. De Consumentenbond noemt deze reactie ontwijkend en stelt dat transparantie pas telt als alle verplichte kosten vanaf het begin zichtbaar zijn. Het gaat niet om een juridisch steekspel, maar om eerlijk zaken doen, aldus de bond.
Consumenten blijven de dupe
De praktijk raakt vooral consumenten die snel willen boeken of weinig ervaring hebben met online reserveringen. Zij rekenen op de getoonde prijs en komen soms pas bij aankomst tot de ontdekking dat ze meer moeten betalen dan gedacht. Daarnaast vergroot deze aanpak de onvergelijkbaarheid van hotelprijzen: een hotel dat wél volledig transparant is, lijkt duurder dan een hotel dat kosten verbergt.
Lees verder onder de video >>
Structureel probleem
Volgens de Europese consumentenorganisatie BEUC is dit een structureel probleem: “Zolang er geen serieuze boetes worden uitgedeeld, blijven bedrijven de grenzen opzoeken.” Ook de Nederlandse Consumentenbond roept op tot hardere sancties en overweegt een officiële klacht in te dienen bij de ACM als Van der Valk zijn prijsbeleid niet aanpast.
Wat kun jij doen als consument?
Als klant kun je jezelf wapenen door:
- Altijd door te klikken tot de laatste boekingspagina om de volledige prijs te zien.
- Toeristenbelasting en servicekosten op te zoeken in de kleine lettertjes.
- Prijzen op meerdere platforms te vergelijken.
- Meldingen te maken bij de Consumentenbond of ACM als je misleiding vermoedt.
Geen incident maar een symptoom
De werkwijze van Van der Valk hotels is geen incident maar een symptoom van een bredere trend in de hotelsector, waarbij transparantie ondergeschikt raakt aan marketing. Zolang toezichthouders zich afwachtend opstellen, blijft het voor consumenten opletten geblazen.
Bronnen:
Consumentenbond, Autoriteit Consument & Markt, Which? Travel, Europese consumentenorganisatie BEUC