Ga naar de inhoud

Waarom staan we in 2025 steeds vaker in de file?

waarom-steeds-meer-file Bron: © Canva. Sta jij ook steeds meer in de file? Dan moet je dit artikel echt lezen. 

Nederlanders brengen in 2025 meer tijd dan ooit door in de file. De filezwaarte, de lengte maal de duur van files, is in 2024 met 11,7% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, tot 21,8 miljoen kilometerminuten.

Wat zijn de oorzaken van deze toename en waarom lijkt het probleem voorlopig niet opgelost te worden?

1. Vaker in de file komt o.a. door explosieve groei van verkeer

Inkoppertje om mee te beginnen: er zijn steeds meer auto’s. Nou, maak je klaar. In Nederland worden dagelijks ongeveer 1.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dit blijkt uit cijfers van de RDW, die in november 2024 bijvoorbeeld 25.794 nieuwe kentekens uitgaf, wat neerkomt op gemiddeld zo’n 860 per dag. Over het hele jaar gezien komt dit neer op een toename van circa 180.000 auto’s in 2023, wat neerkomt op gemiddeld 493 per dag.

Het totale aantal personenauto’s in Nederland bedroeg op 1 januari 2024 bijna 9,45 miljoen. Hoewel er dagelijks nieuwe auto’s bij komen, worden er ook voertuigen gesloopt of geëxporteerd. De netto groei van het wagenpark is dus iets lager dan het aantal nieuw geregistreerde auto’s. Daarnaast is het aandeel elektrische en hybride voertuigen in het Nederlandse wagenpark toegenomen tot bijna 14% begin 2024.

Interessant: In 2024 legden alle weggebruikers gezamenlijk 71,3 miljard kilometers af, een stijging van 2,7% ten opzichte van 2023 . Meer auto’s op de weg betekent meer kans op files, vooral tijdens de spitsuren. Tja.

2. Groot onderhoud aan infrastructuur

Rijkswaterstaat voert in 2025 grootschalige onderhoudswerkzaamheden uit aan snelwegen, bruggen en tunnels. In totaal staan er 93 grote projecten gepland, meer dan het dubbele van het voorgaande jaar . Deze werkzaamheden leiden tot langdurige afsluitingen en omleidingen, wat de verkeersdruk verder verhoogt. Zo ging de A12 onlangs langdurig dicht. De zorgen bij ondernemers en reizigers nemen toe – lees hier waarom.

Benieuwd waarom het deze zomer écht afzien wordt op de snelwegen rondom de randstad? Bekijk dat in deze video >>

3. Zwaardere voertuigen belasten de wegen

De opkomst van elektrische en hybride auto’s heeft geleid tot een toename van het gemiddelde voertuiggewicht. Elektrische auto’s wegen gemiddeld 1.875 kilo, terwijl auto’s met verbrandingsmotor gemiddeld 1.254 kilo wegen. Het extra gewicht veroorzaakt meer slijtage aan wegen en infrastructuur, wat leidt tot vaker en intensiever onderhoud.

4. Vaker in de file? Financieel tekort voor onderhoud

Het financiële tekort voor het onderhoud van snelwegen loopt op naar 20,5 miljard euro in 2038, volgens de Rekenkamer. Dit tekort bemoeilijkt het tijdig uitvoeren van noodzakelijk onderhoud, waardoor de staat van de infrastructuur verslechtert en files toenemen.

Misschien moeten we er dan toch maar iets leuks van maken, toch? Doe jij al aan fileflirten? 6 tips voor flirten in de auto.

5. Beperkte alternatieven en gedragsverandering

Hoewel er alternatieven zijn zoals fietsen en het openbaar vervoer, blijven veel mensen afhankelijk van de auto. Het aanpassen van reisgedrag, zoals het vermijden van reizen tijdens de spits, kan helpen om files te verminderen. Echter, zonder significante gedragsverandering en investeringen in alternatieve vervoersmiddelen, blijft de druk op de wegen hoog.

Bronnen:

Rijkswaterstaat, NT.nl, Mobiliteit, Max Vakantieman, Topgear, RDW

Meer over: