Bron Hollywood Corner (still) Tom Waes in kloostergasten
Tom Waes (56) heeft opnieuw van zich laten horen, maar dit keer niet als wereldreiziger of undercoveragent. De populaire Vlaamse tv-maker dook op in het Nederlandse NPO2-programma Kloostergasten, waar hij zich liet opsluiten in een klooster om tot inkeer te komen. En dat was geen toeval: Waes zat nog met een flinke kater, figuurlijk dan, na het veroorzaken van een verkeersongeval onder invloed van alcohol, vorig jaar.
Kloostergasten
Tijdens het programma Kloostergasten biechtte hij openlijk zijn misstap op: “Ik heb een zware fout gemaakt.” Het ongeluk, waarbij gelukkig niemand gewond raakte, leidde tot veel kritiek en een intrekking van zijn rijbewijs. Sindsdien kampt Waes naar eigen zeggen met schuldgevoelens. “Ik weet niet goed hoe ik het moet loslaten,” vertelt hij in de uitzending.
Zuster José: “Je moet boeten, Tom”
De streng ogende zuster José bleek allesbehalve mild voor de Vlaamse tv-held. “Je moet boeten voor je daden,” sprak ze, terwijl Waes schuldbewust knikte. Maar in plaats van een preek volgde een lesje etymologie: het woord ‘boeten’ komt uit de visserij en betekent “de netten opnieuw knopen”. Oftewel: de brokken lijmen. “Ook jij moet nu weer heel maken wat kapot is,” zei de zuster scherp, terwijl Waes naar adem hapte tussen de wijsheden door.
Toen Tom haar vroeg wat zij zou doen in zijn situatie, antwoordde ze droog: “Ik heb geen rijbewijs.” Waarop Tom met de nodige zelfspot reageerde: “Ik nu ook niet meer”
Het ongeluk: wat gebeurde er ook alweer?
In september vorig jaar veroorzaakte Waes een verkeersongeluk in Antwerpen. Onder invloed van alcohol reed hij zijn wagen tegen een geparkeerde auto. Hij legde een positieve ademtest af en kreeg een rijverbod opgelegd.
Het incident veroorzaakte een mediastorm, mede doordat Waes altijd als een ‘voorbeeldfiguur’ werd gezien. Een enquête van Het Nieuwsblad liet toen zien dat 74% van de Vlamingen vond dat hij een publieke verontschuldiging verschuldigd was, die hij ook gaf.
Van tv-held naar boetvaardige kloostergast
De aflevering van Kloostergasten waarin Waes te zien is, trekt intussen veel kijkers. NPO2 noteerde een kijkcijferpiek van ruim 640.000, een stijging van 18% ten opzichte van het gemiddelde tijdslot. En dat is niet toevallig: het contrast tussen de avontuurlijke macho en de ingetogen kloostergast is tv-goud. Je ziet Waes bidden, werken in de kloostertuin, en zelfs lange tijd zwijgen.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Zelfspot en schuldbesef: Waes op z’n eerlijkst
Wat de aflevering vooral bijzonder maakt, is de oprechte kwetsbaarheid die Waes toont. “Ik ben een mens, geen merk,” zei hij, verwijzend naar zijn publieke imago. Toch blijft hij ook zichzelf: met af en toe een kwinkslag, een gevat antwoord of een ondeugende glimlach als de zusters hem een morele spiegel voorhouden.
Het is goed dat ik hier zit. Misschien had ik dit jaren geleden al moeten doen.
Leerproces
Tom Waes laat zien dat beroemdheden niet boven de wet staan. En dat boete doen soms begint bij het durven erkennen van je fout – op nationale televisie, in een habijt. Het programma ‘Kloostergasten’ levert hiermee niet alleen pakkende televisie op, maar ook een waardevolle boodschap: fouten maken mag, maar je moet ook de netten weer knopen.
Zuster streng voor schuldbewuste Tom Waes in Kloostergasten
Bronnen
HLN.be, NPO2, Hollywood Corner
Eerder schreven wij ook over Tom Waes >>

Alles over het auto-ongeluk van Tom Waes en de cruciale rol van de botsabsorbeerder
2 december 2024 – Dit weekend kwam presentator Tom Waes zwaargewond in het ziekenhuis terecht na een botsing met een botsabsorbeerder, tijdens wegwerkzaamheden op de ringweg bij Antwerpen. Dit incident gaat viraal en schudt ons ook wakker. Daarom leggen we graag uit wat een botsabsorbeerder is, waarom deze onmisbaar is en wat je als weggebruiker moet weten om ongelukken te voorkomen.
door Yvette Juch
Wat is een botsabsorbeerder en hoe werkt het?
Een botsabsorbeerder is een speciaal ontworpen voertuig dat ingezet wordt om wegenwerkers en weggebruikers te beschermen bij mobiele werven. Deze voertuigen worden strategisch geplaatst vóór of achter een werkzone. Opvallend is de grote pijl of signalering op het voertuig, die bestuurders instrueert om naar een andere rijstrook te gaan.
Botsabsorbeerders zijn uitgerust met een schokabsorberend systeem dat energie van een aanrijding opvangt en vermindert. Dit voorkomt ernstige schade aan het voertuig en beschermt tegelijkertijd de werkzone en de arbeiders.
Het absorberen van de impact gebeurt via een speciaal ontworpen kreukelzone, vaak gemaakt van karton dat bestand is tegen weersinvloeden. Hierdoor blijft het systeem betrouwbaar, ongeacht de omstandigheden. Botsabsorbeerders fungeren als een cruciale buffer die levens kan redden en schade kan beperken.
Hoewel botsabsorbeerders veel letsel en schade voorkomen, blijven bestuurdersverantwoordelijkheid en alertheid essentieel.
Lees ook: Mag je bij noodweer parkeren op de vluchtstrook?
Het ongeval van Tom Waes: wat gebeurde er precies?
Om 1 uur ’s nachts reed Tom Waes met zijn Porsche oldtimer in op een botsabsorbeerder nabij de Kennedytunnel in Antwerpen (België). Het voertuig met pijl was geplaatst ter beveiliging van een mobiele werf waar herstelwerkzaamheden aan het wegdek werden uitgevoerd. Door de impact liep Waes ernstige verwondingen op en is hij naar het ziekenhuis gebracht.
Bekijk de Talpa-video en lees daarna verder >>
De botsabsorbeerder heeft mogelijk erger voorkomen. Ondanks de grote impact heeft het systeem levensbedreigende schade beperkt en de werkzone beschermd. Hulpdiensten benadrukken het belang van dergelijke veiligheidsmaatregelen, vooral bij wegenwerken op drukke locaties zoals tunnels en snelwegen. Waar moeten wij allemaal op letten als weggebruikers bij wegenwerken? Je leest het hieronder.
Waar moeten weggebruikers op letten bij wegenwerken?
Botsabsorbeerders zijn uitgerust met verlichte pijlen die aangeven welke kant je op moet uitwijken. Let goed op deze signaleringen en voer tijdig de juiste manoeuvres uit.
Het negeren van snelheidsbeperkingen bij wegenwerken is een van de grootste oorzaken van ongevallen. Door je snelheid te verminderen, heb je meer tijd om te reageren op obstakels of onverwachte situaties.
Afleiding door navigatiesystemen of andere factoren verhoogt het risico op ongelukken aanzienlijk. Blijf gefocust op de weg en vermijd risicovol gedrag.
Wat moet ik doen als ik niet van rijstrook kam wisselen?
Soms zie je een signaal om naar links of rechts in te voegen, maar blijkt het onmogelijk van rijstrook te wisselen door druk verkeer. In dit geval:
- Verminder je snelheid en blijf alert. Een lagere snelheid geeft je meer controle over je voertuig en voorkomt plotselinge gevaarlijke manoeuvres.
- Zoek een veilige opening om van baan te verwisselen. Communiceer je intenties door middel van richtingaanwijzers.
- Blijf op je rijstrook indien wisselen onmogelijk is. Zorg ervoor dat je voorbereid bent op de naderende werkzone.
- Probeer geen onveilige manoeuvres uit te voeren die andere weggebruikers in gevaar brengen.
Waarom blijven ongelukken gebeuren?
Bestuurders negeren vaak de beperkingen in werfzones. Gebruik van mobiele telefoons en vermoeidheid zijn veelvoorkomende oorzaken. Of bestuurders raken in paniek bij het zien van een botsabsorbeerder en sturen plotseling weg, wat de impact kan vergroten.
Het ongeluk van tv-persoonlijkheid Tom Waes is een krachtige waarschuwing voor het belang van verkeersveiligheid. Blijf alert, respecteer signaleringen en neem snelheidsbeperkingen serieus.
Tom Waes is inmiddels bij bewustzijn en van de beademing af. We wensen hem en zijn familie veel sterkte toe!
Er wordt volop meegeleefd met Tom, zie onderstaande video op de sociale media van Bart Peeters >>
Bronnen: VRT Nieuws, NOS, Shownieuws. I Hoofdfoto: Talpa videostill.