Draai voor klassieke weergave

Tips om snurken te voorkomen

Kun je ‘s nachts niet meer slapen omdat je partner snurkt? Of ben jij zelf degene die zijn partner wakker houdt met gesnurk? Snurken kan je slaap, gezondheid of relatie ernstig verstoren. Tijd om hier wat aan te doen. Hoe zorg je ervoor dat het snurken stopt? Wij leggen uit wat je kunt doen om snurken te voorkomen.

Waarom snurken mensen?

De één snurkt elke nacht, terwijl de ander nog nooit gesnurkt heeft. Hoe kan dit? En waar komt snurken vandaan? Snurken kan komen doordat de tong naar achteren zakt zodra men op de rug ligt. Snurken kan ook ontstaan door een verstopte neus. Er zijn verschillende zaken die snurken verergeren. Hierbij kun je denken aan overgewicht, alcohol, slaapmiddelen en roken.

Wat zijn de gevolgen van snurken voor bedpartners?

Snurken kan negatieve gevolgen hebben voor je relatie. Als iemand snurkt, heeft diegene dat zelf niet door. Als jij dan je partner wekt, is hij of zij zich van geen schuldbewust. Daarom kan je partner geïrriteerd of met onbegrip reageren. Erg vervelend, terwijl jij diegene bent die de hele nacht wakker heeft gelegen. Snurken is daarom niet voor niets een terugkerende aanleiding voor ruzie. Erg vervelend. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je tegen snurken kunt doen.

7 tips om snurken te voorkomen

1. Zorg dat de mond gesloten blijft

Wanneer je door je mond ademt, raakt de ingeademde lucht de achterkant van je keel. Dit veroorzaakt het typische snurkgeluid. Het klinkt heel makkelijk, maar het is in praktijk best lastig om je mond tijdens het slapen dicht te houden. Je kunt dan kiezen om een kinband aan te schaffen, die zorgt ervoor dat je mond op zijn plek blijft.

2. Maak gebruik van een luchtbevochtiger

Een andere veroorzaker van het gesnurk zijn allergieën. Afhankelijk van het seizoen, is een droge lucht venijn voor snurkers. Daarom kan het helpen om een luchtbevochtiger in je slaapkamer aan te zetten. Op die manier kan je snurken minimaliseren.

3. Gebruik neusspray als je verkouden bent

Ben je verkouden? Dan is de kans aanzienlijk groter dat je gaat snurken. Zodra je neus dicht zit, ben je vaak gedwongen om door je mond te gaan ademen. Zoals bij tip 1 al aangegeven, is dit juist een veroorzaker van snurken. Daarom is het bij verkoudheid slim om een zoutspray te gebruiken voordat je gaat slapen. Hiermee verwijder je stof en allergenen uit je neushaartjes, waardoor je vrijer kunt ademen. Niet alleen een verkoudheid kan een verstopte neus veroorzaken. Ook roken en alcohol kunnen de aanstichters zijn. Vind je het lastig om hiermee meteen te stoppen? Probeer dan in ieder geval vier uur voordat je je bed ingaat, niet meer te roken of te drinken.

4. Bromelia ananas plant

Wil je het snurken helemaal verbannen? Koop dan een Bromelia ananas plant. Deze plant geeft zuurstof af, waardoor je nog beter slaapt. En zo’n ananas staat ook nog eens heel gezellig in je slaapkamer.

5. Probeer een speciaal dieet tegen snurken

Wanneer je te veel vetophoping rond je hals hebt, is de kans groter dat je snurkt. Bij overgewicht worden de wanden van de keelholte namelijk dikker. Het kan daarom helpen om een paar kilo kwijt te raken om het vet rondom je hals te verminderen.

6. Gebruik een bitje bij overbeet

Een ander hulpmiddel is een bitje. Als je last hebt van overbeet is de kans groot dat je tong tijdens het slapen naar achteren valt. Dit kan je luchtwegen in de weg zitten en resulteert vaak weer in gesnurk. Zo’n bitje kan de oplossing zijn. Deze kun je laten maken bij de tandarts, maar ook online bestellen.

7. Slapen met een tennisbal

Veel mensen vinden het prettig om op hun rug in slaap te vallen. Om snurken te voorkomen, kun je beter op je zij gaan liggen. Rol je ’s nachts weer terug op je rug? Dan kan een kussen naast je helpen. Een kussen bemoeilijkt het omrollen zodat je op je zij blijft liggen. Een ander slim trucje, waar je wellicht wel eens van gehoord hebt, is de tennisbal. Als je deze in je pyjama aan de achterkant vastnaait, is de kans klein dat je weer op je rug gaat liggen. De tennisbal dwingt je als ware om op je zij te gaan liggen!

Heb jij geen last van een snurkende partner, maar kun je moeilijk in slaap komen? Met deze vijf slaaptips ben je in een mum van tijd in dromenland. En hoewel de kwaliteit van slaap per persoon sterk kan verschillen, is de manier waarop onze nachtrust is opgebouwd bij iedereen gelijk. Dit zijn de slaapfases die je elke nacht doormaakt.

Let op: Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Auteur: Ilse Bloemendal