Ga naar de inhoud

Belgische Colruyt introduceert slimme winkelkar: loopt België voor op Nederland?

slimme-winkelkar Bron: © Canva. Zou jij zo'n slimme winkelkar gebruiken?  

De Belgische supermarktketen Colruyt heeft in haar filiaal in Halle een bijzondere innovatie geïntroduceerd: de slimme winkelkar, ook wel Smart Car genoemd. Waar Nederlandse supermarkten vooral inzetten op zelfscan en kassaloze systemen, gaat Colruyt nog een stap verder met een kar die zelf kan meekijken en meedenken tijdens het boodschappen doen.

Zo werkt de slimme winkelkar

De Smart Car is uitgerust met camera’s, sensoren en kunstmatige intelligentie. Klanten scannen hun producten via de ingebouwde scanner en krijgen de rekening direct te zien op een ingebouwd tabletscherm. Groente en fruit worden automatisch herkend en gewogen, en het scherm kan zelfs helpen om producten in de winkel sneller te vinden.

Het systeem houdt bovendien in de gaten of alle producten correct gescand zijn, bijvoorbeeld door het gewicht te controleren. Daarmee moet de kans op vergissingen of fraude kleiner worden.

Colruyt versus Nederlandse supermarkten

Voor Nederlandse lezers is dit extra interessant, want Colruyt is een grote speler net over de grens. De keten staat bekend om lage prijzen en een sobere winkelervaring. Geen uitgebreide decoratie of luxe uitstraling, maar wel scherpe aanbiedingen. In dat opzicht lijkt Colruyt een beetje op Aldi of Lidl, maar dan met een nog sterkere focus op prijs.

Qua innovatie is Colruyt vaak verrassend vooruitstrevend. Waar Nederlandse supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo sterk inzetten op zelfscankassa’s, kassaloze concepten en apps, kiest Colruyt voor een andere route: de slimme winkelkar. Het is daarmee de eerste grote keten in de Benelux die dit systeem standaard in gebruik neemt.

Bekijk hier hoe dit werkt en lees daarna verder >>

Wat betekent dit voor klanten?

De voordelen voor de Belgische consument zijn duidelijk:

  • Tijdsbesparing doordat je sneller door de winkel kunt.
  • Duidelijk overzicht van je uitgaven tijdens het winkelen.
  • Minder kans op fouten dankzij slimme controles.

Toch zijn er ook vragen, die Nederlandse klanten zullen herkennen bij nieuwe technologie in de supermarkt:

  • Hoe zit het met de privacy van de gegevens?
  • Gaat het systeem écht soepel werken, of levert het frustratie op als iets niet herkend wordt?
  • En: willen klanten wel dat een kar ‘meekijkt’ bij hun boodschappen?

Komen ze ook naar Nederland?

Colruyt wil de slimme kar de komende tijd verder uitrollen in België. Of het systeem ook naar Nederland komt, is nog niet duidelijk, maar de kans is aanwezig dat Nederlandse ketens met soortgelijke innovaties volgen. Supermarkten concurreren immers niet alleen op prijs, maar ook steeds meer op gemak en technologie.

Bronnen:

Colruyt Group, Standaard