Bron: © Canva - Consumentenbond waarschuwt voor fouten op supermarkt kassabonnen
De Consumentenbond heeft recentelijk onderzoek gedaan naar de prijsberekening aan de kassa bij 6 regionale supermarktketens, waaronder bekende namen als Dirk, Hoogvliet en Dekamarkt. De resultaten tonen aan dat aanbiedingen en prijzen in de winkel niet altijd correct worden verwerkt op de kassabon, met 1 supermarkt die er negatief uitspringt.
Welke supermarkten regelmatig prijsfouten begaan, lees je hier.
Gemiddeld 13 procent prijsafwijkingen
Uit de steekproef van de Consumentenbond bleek dat gemiddeld 13 procent van de gescande artikelen een verkeerde prijs op de kassabon vertoonde. In de meeste gevallen betaalden consumenten aan de kassa een hoger bedrag dan de prijs die in de winkel was aangegeven.
Hoogvliet spant de kroon
De supermarkten die in het onderzoek werden meegenomen waren Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz en Vomar. De analyse van de kassabonnen onthulde dat Hoogvliet het hoogste percentage fouten liet zien. Dit met maar liefst 22 procent van de artikelen die verkeerd werden afgerekend. Poiesz noteerde met 9 procent de minste onjuistheden.
Bestelen supermarkten hun klanten? Bekijk het hier en lees het daarna verder >>
Reactie van supermarkten en oproep tot verbetering prijsfouten
De Consumentenbond heeft naar aanleiding van de bevindingen contact opgenomen met de betreffende supermarkten. Hoogvliet heeft volgens de bond toegezegd concrete stappen te ondernemen om de fouten in de prijsverwerking te corrigeren. Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond spreekt de hoop uit dat andere supermarkten dit voorbeeld zullen volgen en benadrukt de noodzaak van foutloze kassabonnen.
Consumentenbond al langer kritisch op supermarktbeleid en prijsfouten
De Consumentenbond houdt de praktijken van supermarkten al langer nauwlettend in de gaten. Vorig jaar escaleerde dit nog in een formele aanklacht tegen Albert Heijn vanwege aanhoudende problemen met onjuiste bedragen op kassabonnen. De bond eiste transparantie over interne onderzoeken en compensatie voor consumenten.
Albert Heijn reageerde destijds met de mededeling dat er reeds maatregelen waren geïmplementeerd om de prijsnauwkeurigheid te waarborgen.
Lees ook: In 2024 sleep de consumentenbond AH nog voor de rechter.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
En fouten gebeuren niet alleen bij Delhaize maar ook bij andere winkelketens!
— Luc (@luc832) April 24, 2025
Daarom altijd je kasticket goed nazien. pic.twitter.com/DRmEVsz5m9
Beloftes die ze niet nakomen
Daarnaast riep de Consumentenbond vorige maand diverse supermarktketens op om hun vaak niet-onderbouwde beloftes over de laagste prijs te herzien of te schrappen. Waarom? Omdat deze claims als misleidend werden beschouwd. Boni, Hoogvliet, Nettorama, DekaMarkt en Plus hebben hierop toegezegd hun beleid te zullen aanpassen. DekaMarkt en Plus hebben al concrete wijzigingen doorgevoerd.
Misleidende prijstactieken en rechten van consumenten
De problemen beperken zich volgens de Consumentenbond niet alleen tot fouten op de kassabon. De organisatie signaleert ook het gebruik van “misleidende trucs” om klanten te doen geloven dat producten blijvend in prijs zijn verlaagd. Hierbij worden soms prijsverlagingen gecommuniceerd die nooit hebben plaatsgevonden of al lang geleden zijn ingegaan.
De wettelijke termijn voor het adverteren met een prijsverlaging is echter maximaal 30 dagen. Supermarkten hebben ontkend dat zij prijzen kunstmatig verhogen om vervolgens met een korting te adverteren en wijten fouten met schapkaartjes aan menselijke vergissingen. Ze hebben beloofd de datum van prijsverlagingen voortaan te vermelden en de reclametermijn te respecteren.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Het consumentenprogramma vergeleek 13 producten van A-merken en het voordeel is soms nog groter dan de 1+1 gratis- aanbiedingen. Voor die producten was Kassa in Nederland €161,69 kwijt en bij onze oosterburen slechts €73,75, minder dan de helft.' pic.twitter.com/FBaYy7HnMK
— bezorgde burger (@Martje008321) February 2, 2025
Recht op aangegeven prijs
De Consumentenbond benadrukt dat consumenten altijd recht hebben op de prijs die bij het product staat vermeld. Bij een fout op de kassabon kan men teruggaan naar de winkel om het product alsnog voor de juiste prijs te krijgen. Sommige supermarkten bieden in dergelijke gevallen zelfs een compensatie in de vorm van een gratis product.
Financieel expert Joni Hendrix adviseert om bij een geconstateerde fout altijd de klantenservice te raadplegen. Ja, ook als de fout pas thuis wordt ontdekt. Supermarkten zijn doorgaans bereid het prijsverschil te vergoeden en in sommige gevallen, zoals bij Albert Heijn, het product eenmalig gratis mee te geven (met uitzondering van bepaalde productgroepen).
Bron:
Consumentenbond