Ga naar de inhoud

Autofabrikanten brengen slimme autostoel op de markt voor makkelijk instappen

Draaizit-systeem autostoelen Bron: BraunAbility Draaizit-systeem autostoelen 

Een nieuwe innovatie op het gebied van autostoelen belooft instappen voor ouderen en mensen die minder mobiel zijn een stuk eenvoudiger te maken. De stoel draait automatisch naar buiten en zakt tot op de juiste hoogte, zodat instappen zonder moeite of pijn verloopt. Een slimme uitvinding dit draaizit-systeem, kunnen we al instappen?

Hoe werkt dit systeem precies, wanneer is het beschikbaar en past het in iedere auto? We zetten de feiten en mogelijkheden op een rij:

Wat is er nieuw?

De meest besproken innovaties zijn elektrisch aangedreven draaizit-systemen (ook wel “swivel” of “turning transfer seats”). Bekende voorbeelden zijn de Turny® Evo van BraunAbility en vergelijkbare systemen van Paravan.

Die schuiven de stoel helemaal naar buiten en laten ’m elektrisch zakken tot zit-hoogte. Plaatsnemen doe je buiten de auto; met één druk op de knop tilt het systeem je rustig naar binnen.

Draaizit-systemen: Swivel of Turning transfer seats

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Is dit al te koop en waar?

Ja. De Turny® Evo en vergelijkbare systemen zijn nu verkrijgbaar via erkende mobiliteitsdealers in Europa en daarbuiten. Ze worden achteraf ingebouwd in je huidige auto.

Daarnaast bestaan er fabrieksopties bij specifieke modellen/markten (bijv. Toyota’s “Welcab” met draaibare/tilt-stoel). Dat zijn echter model- en landgebonden uitvoeringen, niet universeel.

Past het in elke auto?

Nee! Inbouw is modelafhankelijk. Fabrikanten houden compatibiliteitslijsten bij (merk, model, bouwjaar, positie in de auto).

Veel personenauto’s, MPV’s en SUV’s komen in aanmerking; soms kies je in plaats van een simpel draaiplateau voor een stoel-lift (zoals Turny® Evo) om extra hoogteverschil te overbruggen.

Hogere auto’s vragen vaker om zo’n lift; lagere auto’s kunnen soms met een eenvoudiger draaibasis (Turnout). Laat een dealer altijd een passessie doen, om te kijken of het voor jouw huidige auto geschikt is en of het bevalt.

Handig om te weten

  • De Turny® Evo is ontwikkeld om het hele zitvlak naar buiten te brengen en te verlagen tot jouw ideale hoogte.
  • Voor lagere auto’s bestaat er ook de Turnout (draaibasis zonder lift).
  • Paravan biedt vergelijkbare draaien/hef-oplossingen en meldt installatie in “vrijwel elk” type personenbus/MPV na maatwerk.

Hoe werkt het in de praktijk?

  • Plaatsnemen buiten, voeten op de ingebouwde voetsteun;
  • Druk op de knop (handbediening of app), de stoel draait naar binnen en heft je op;
  • Programmabele beweging: de route is per auto/gebruiker in te stellen (meer hoofd- en beenruimte, langzamere beweging).

Video: Draaizit-systemen voor de auto

De tekst gaat onder de video verder >>

Veiligheid en comfort

Deze stoelen en bijbehorende zittingen zijn crashtest-getest volgens de geldende normen en zijn er in varianten voor verschillende lichaamsposturen. De installatie gebeurt door gecertificeerde inbouwpartners; je originele stoel wordt uit- en kan desgewenst weer ingebouwd worden (reversibel). De autostoel is volledig veilig.

Wat kost het ongeveer?

Prijzen verschillen per auto, stoelvariant en land. In de praktijk zie je indicatieve totaalprijzen (incl. inbouw) die (afhankelijk van configuratie) vanaf enkele duizenden euro’s oplopen.

  • In de VS communiceren dealers bandbreedtes tussen grofweg $5.000 en $12.999.
  • Europese totaalprijzen liggen doorgaans in vergelijkbare regionen (valuta/BTW en opties maken uit).

Vraag altijd een offerte op maat en vergelijk.

Is het al te koop in Nederland?

VraagAntwoord
Is het al te koop in Nederland?Ja, via erkende mobiliteitsdealers zoals Bierman, B&S, Welzorg en Tripod Mobility.
Welke modellen?Turny Evo (volledig elektrisch), Turnout (draai zonder lift), Turny HD/Orbit (draaien + hoogte).
Hoe instappen?Via een passessie en voertuigcheck bij de dealer. Installatie gebeurt op maat.

Is het een aanwinst?

Zeker. De grootste winst zit in minder bukken, draaien en tillen bij instappen, plus veiliger transfereren bij beperkte mobiliteit (bijv. artrose, nieuwe heup/knie). Met een goede passessie voorkom je teleurstellingen rond hoogte, deuropening en draaicirkel.

Vergoeding?

Zoals bij de meest mooie, en luxe, uitvindingen moet je er je portemonnee voor trekken. In Nederland wordt dit niet standaard vergoed door de zorgverzekering. Een aanpassing zoals een draaibare of uitschuifbare autostoel valt namelijk onder mobiliteits- en vervoersvoorzieningen, en niet onder de basiszorg. Je voorkomt er wellicht wel een vervelende valpartij mee.


Korte Q&A

1. Vanaf wanneer op de markt?

De aftermarket-systemen zoals Turny® Evo zijn nu leverbaar via gecertificeerde dealers (ook in Europa/NL). Bepaalde fabrikanten bieden al jaren Welcab-achtige fabrieksopties op specifieke markten.

2. Past het in elke auto of alleen speciale automobielen?

Niet elk model is geschikt, maar veel auto’s wel. Er zijn compatibiliteitslijsten per merk/model/jaar, en er bestaan verschillende techniek-varianten (draaiplateau vs. stoel-lift) om hoog/laag te overbruggen.

Praktische checklist voor de aanschaf

  1. Proefzitten: test in- en uitstap met jas, tas en je gebruikelijke schoenen.
  2. Auto-match: laat de dealer je specifieke auto en deurbreedte/instaphoogte opmeten.
  3. Bediening: kies hand-pendant of smartphone-app, en bepaal de snelheid/route.
  4. Zitting: overleg over de juiste stoel (BEV/BIS/Compact/Recaro) en lendensteun.
  5. Papierwerk: informeer naar garantie, keuring en verzekering (en eventuele vergoedingen/subsidies, landelijk geregeld).
  6. Nazorg: plan een her-afstelling na een paar weken gebruik.

Lees ook: Betaalbaar autorijden en auto bezitten tijdens je AOW: tips en top 10 kleine auto’s.

Bronnen

  • BraunAbility Europe – Turny® Evo (beschrijving, werking) en Turnout (draaibasis).
  • BraunAbility – compatibiliteitslijst voertuigen en productpagina 2025.
  • Paravan – rotating/Turny oplossingen en installatiemogelijkheden.
  • Toyota Global – Welcab fabrieksopties (draaien/tilten) als OEM-referentie.
  • Dealer-indicatieprijzen (VS) voor bandbreedte. Let op: prijzen en BTW/regio verschillen.

Dit is geen betaalde reclame. De inhoud van het artikel is een nieuwsbericht.