Bron: © Canva. Er zijn gezinnen die hebben geen geld meer voor eten.
Hoewel het Rode Kruis 5 jaar geleden startte met het bieden van voedselhulp in Nederland als tijdelijke maatregel, blijkt stoppen op dit moment geen optie. Integendeel: het aantal mensen dat aanklopt voor hulp groeit, en de organisatie ervaart dat de problematiek alleen maar dieper wordt. Lees hier wat er speelt.
Rode Kruis: ‘We kunnen de hulpvraag niet meer aan’
Volgens Harm Goossens, directeur van het Nederlandse Rode Kruis, is de situatie zorgwekkend. “We zouden het liefst onze voedselhulp afbouwen, de realiteit is alleen dat de behoefte groter is dan ooit. We helpen mensen graag, alleen de middelen ontbreken simpelweg.”
Diepe armoede en wantrouwen richting instanties
De economische situatie in Nederland heeft een flinke impact op huishoudens met een lager inkomen. Stijgende prijzen, hoge energierekeningen en toenemende schulden zorgen ervoor dat veel mensen financieel kopje-onder gaan. Tegelijkertijd durven sommigen geen gebruik te maken van bestaande hulpregelingen vanuit de overheid, uit angst, wantrouwen of omdat het systeem te ingewikkeld is.
Goossens legt uit: “Waar we tijdens de coronacrisis mensen hielpen die net buiten de boot vielen bij reguliere voorzieningen, zien we nu vooral EU-migranten zonder vangnet en gezinnen met zulke zware schulden dat er letterlijk geen geld meer is voor eten. Soms bellen ouders ons in paniek op omdat er alleen nog een pak melk in de koelkast staat.”
Van voedselpakketten naar boodschappenkaarten
Tijdens de coronacrisis begon het Rode Kruis met het uitdelen van voedselpakketten. Deze werden later vervangen door (digitale) boodschappenkaarten, waarmee mensen zelf hun eten uitkiezen in de supermarkt. “Dat maakt een groot verschil”, zegt Goossens. “Mensen houden rekening met hun eigen wensen of voedselallergieën. En het geeft hen een gevoel van autonomie en waardigheid terug.”
Via samenwerkingspartners als buurthuizen en lokale initiatieven verspreidt het Rode Kruis jaarlijks meer dan 211.000 boodschappenkaarten, elk met een waarde van €21,50. In totaal zijn er inmiddels ruim een miljoen van deze kaarten uitgegeven.
Daarnaast ontvangen ongeveer 30.000 ouders 2 keer per maand extra ondersteuning voor hun kinderen via het programma Schoolmaaltijden, zodat er ten minste een voedzame lunch of maaltijd beschikbaar is.
Toenemende noodsignalen en schrijnende verhalen
Meer dan 5000 mensen namen vorig jaar contact op met de helpdesk van het Rode Kruis. Daar komen veel aangrijpende verhalen binnen. “Onlangs belde een vrouw in tranen. Ze had al dagen niets gegeten omdat ze moest wachten op haar uitkering. Ze zag geen uitweg meer en dacht aan zelfmoord. Zulke telefoontjes raken ons diep”, vertelt Goossens.
Volgens hem staat het water veel mensen aan de lippen en dreigt het systeem mensen met schulden, zonder papieren of zonder netwerk volledig buiten spel te zetten. “We maken ons ernstige zorgen over hoe Nederland omgaat met kwetsbare groepen. Er zijn zelfs gemeenten die actief hulp stopzetten voor mensen zonder verblijfsstatus.”
Structurele verandering nodig voedselhulp
Hoewel het Rode Kruis zich blijft inzetten om noodhulp te bieden, benadrukt Goossens dat het tijd is voor een bredere aanpak. “Wij kunnen niet de enige opvang blijven voor mensen die nergens anders terechtkunnen. Het is tijd dat we als samenleving de vraag stellen: hoe zorgen we ervoor dat niemand in Nederland honger hoeft te lijden?”
- Kom je niet meer rond: lees onze blogs over besparen.
Zoek hulp als je financieel niet meer rond komt
Lukt het jou niet om rond te komen en is er geen ruimte meer om te besparen? Neem contact op met onze budgetcoach Jacoba Wallet via info@walletsupport.nl of neem contact op met een Sociaal Wijkteam in jouw gemeente.
Bronnen:
Rode Kruis, PowNed.tv
Lees hieronder wat we hier eerder over schreven >>
Rode Kruis ziet sterke toename voedselhulp

27 december 2023 – Het Rode Kruis in Nederland maakt melding van een flinke toename in de vraag naar voedselhulp. Algemeen directeur Harm Goossens toont aan dat naast de stijgende vraag naar hulp, de verbeterde samenwerking met andere instanties maakt dat meer mensen bereikt kunnen worden.
door Wendy Ruittemanz
Voedselhulp wordt structureel
Afgelopen jaar steeg de vraag naar voedselhulp met 18 procent, ten opzichte van het jaar daarvoor. De organisatie deelde bijna 255.000 boodschappenkaarten uit. De hulp van het Rode Kruis is oorspronkelijk bedoeld om tijdelijke noodhulp te verlenen. Nu lijkt het Rode Kruis structurele noodhulp in de vorm van voedselhulp te bieden. Na ongeveer een half jaar probeert de organisatie mensen door te verwijzen naar meer permanente hulpbronnen, zoals de Voedselbank of lokale overheidsinitiatieven. Ondanks deze inspanningen, is er een voortdurende behoefte aan langdurigere ondersteuning.
Samenwerking met andere organisaties
Het Rode Kruis streeft ernaar om meer organisaties aan hun netwerk toe te voegen om zo nog meer mensen te kunnen helpen. Goossens benadrukt: “We willen volgend jaar zoveel mogelijk mensen in voedselnood blijven helpen met een boodschappenkaart, het liefst met een kaart die in alle levensmiddelenwinkels te gebruiken is.”
Onderwijsinstellingen bieden hulp
Ook Nederlandse scholen dragen hun steentje bij om de toenemende voedselonzekerheid aan te pakken. Ze doen dit vaak door gratis maaltijdprogramma’s aan te bieden aan hun leerlingen. Deze programma’s worden momenteel door zo’n 1.900 scholen in heel Nederland aangeboden, een stijging van bijna 600 scholen sinds mei. Sommigen bieden boodschappenkaarten aan minderbedeelde gezinnen aan, terwijl anderen maaltijden rechtstreeks op school verzorgen.
Groeiende voedselonzekerheid
De toegenomen vraag naar voedselhulp en het groeiende aantal schoolprogramma’s wijzen op de groeiende voedselonzekerheid in Nederland. Dit onderstreept het belang van een goede samenwerking tussen verschillende organisaties om zo goed mogelijk aan deze dringende behoefte invulling te geven.
Bronnen:
Nu.