Ga naar de inhoud

PostNL mag straks 3 dagen doen over bezorging van brieven

post-nl-brievenbus Bron: © Canva. Krijg jij de post altijd snel van PostNL? 

Het demissionaire kabinet versoepelt de regels voor de bezorging van post verder. Eerder werd al besloten dat PostNL vanaf juli volgend jaar 2 dagen de tijd mag nemen om een brief te bezorgen in plaats van 1.

Vanaf juli 2027 mag dat zelfs 3 dagen duren. Een brief die op maandag wordt verstuurd, hoeft dan pas uiterlijk donderdag te arriveren.

Minder post, hogere kosten

PostNL pleit al langere tijd voor meer flexibiliteit, omdat het aantal verstuurde brieven afneemt. Door de dalende volumes wordt het voor het bedrijf steeds kostbaarder om de verplichte postbezorging te blijven uitvoeren.

Demissionair minister Karremans van Economische Zaken benadrukt dat het onhaalbaar is om een bedrijf langdurig verlies te laten draaien op basis van overheidsregels. De minister zegt:

Regels moeten meegroeien met de tijd. Met deze aanpassing blijft PostNL in staat om betrouwbaar te bezorgen

De tekst gaat onder het Instagrambericht verder >>

Positieve reactie van PostNL

PostNL reageert positief op het besluit en noemt het een stap richting een vernieuwd voorstel voor de Universele Postdienst. Het bedrijf benadrukt dat het belangrijk blijft om de noodzakelijke veranderingen door te voeren in de postmarkt.

Ondanks de langere bezorgtijd blijft PostNL 5 dagen per week bezorgen, van dinsdag tot en met zaterdag. Voor medische post en rouwpost verandert er niets: deze wordt nog steeds binnen 24 uur en 6 dagen per week bezorgd.

Geen wetswijziging nodig

Voor de verlenging van de bezorgtijd naar drie dagen is geen aanpassing van de wet nodig. De Tweede en Eerste Kamer hoeven daarom in principe geen toestemming te geven voor deze maatregel.

Bronnen:

NU.nl, AD.nl, PostNL

Dit is ‘goed’ nieuws voor PostNL. Dit geeft ze iets meer ademruimte. Dat is wel nodig, want >>


PostNL in de knel: tientallen miljoenen subsidie nodig om postdienst overeind te houden

PostNL in de knel
Bron: © Canva – PostNL in de knel

22 juli 2025 – PostNL staat financieel op instorten en vraagt de overheid om tientallen miljoenen euro’s subsidie om de postdienst draaiende te houden. Terwijl het aantal brieven keldert en de kosten stijgen door het hogere minimumloon, blijft de overheid vasthouden aan strenge bezorgregels. Zonder hulp dreigt het fundament van de postvoorziening weg te vallen.

Volgens PostNL staat de toekomst van postbezorging op het spel

Bekijk de uitzending van Nieuws van de Dag hierover terug en lees daarna verder >>

PostNL vraagt miljoenensteun om postdienst te redden

PostNL heeft bij de overheid 30 miljoen euro steun gevraagd voor 2025, en zelfs 38 miljoen voor 2026. Volgens vakbond Bond voor Post is ook daarna structurele subsidie nodig om het hoofd boven water te houden.

De aanleiding is simpel: het aantal brieven daalde met 70% in 10 jaar, maar de overheid blijft 5 bezorgdagen per week eisen. “Dat is onhoudbaar,” stelt vakbondsvertegenwoordiger en oud-postbezorger Gerrit van Rijn. “Je kunt niet een publieke dienst eisen en tegelijkertijd geen compensatie bieden.”

Denemarken

Net als in andere Europese landen, zoals Denemarken, is het mogelijk dat de dagelijkse postbezorging in de toekomst verdwijnt.

De post moet nog steeds op tijd en op het juiste adres zijn, en dat blijft arbeidsintensief. Dat gaat niet lukken zonder hulp.

Stijgende kosten, dalende opbrengsten

In de eerste helft van dit jaar draaide PostNL verlies. De combinatie van een stijgend minimumloon, aanhoudende arbeidskrapte en de arbeidsintensieve aard van de postbezorging zorgt voor oplopende kosten. Tegelijkertijd blijven de opbrengsten dalen.

Hoewel het kabinet PostNL nu iets meer tijd gunt om post te bezorgen, 48 uur in plaats van de huidige 24 uur, blijft de plicht tot vijfdaagse bezorging overeind. Minister Vincent Karremans (VVD) weigert een financiële tegemoetkoming: “Het moet een renderende business zijn.”

Juridisch bezwaar en kritiek op kabinetsvoorstel

PostNL is het hier niet mee eens. Topman Pim Berendsen noemt de kabinetsvoorstellen “te laat en onvoldoende.” De nieuwe regeling, waarbij post straks binnen 2 of 3 dagen bezorgd mag worden, bevat volgens het bedrijf “onuitvoerbare normen” en “cruciale onduidelijkheden.”

Het bedrijf overweegt daarom juridische stappen. In februari diende PostNL al een officiële subsidieaanvraag in voor een totaal van 68 miljoen euro over 2 jaar. Volgens het bedrijf voert het een wettelijke taak uit, die niet zonder vergoeding verliesgevend mag zijn.

Vakbond pleit voor minder bezorgdagen

De vakbond stelt voor om de bezorgplicht te versoepelen: 2 of 3 dagen postbezorging per week zou realistischer zijn en kosten besparen. Maar zolang de overheid vasthoudt aan volledige bezorging, blijft financiële ondersteuning volgens de bond onmisbaar.

Begin dit jaar schreven wij al dit artikel >>


PostNL gaat brievenbussen al overdag legen om verlies tegen te gaan

Huidige afbeelding: PostNL brievenbussen overdag legen

Vanaf februari gaat PostNL de meeste brievenbussen in Nederland al overdag legen in plaats van na 17.00 uur. Het bedrijf dreigt verliesgevend te worden en hoopt met deze aanpassing kosten te besparen en toch de verwachting van iedere dag post bezorgen na te komen. Wat betekent dit voor particulieren en bedrijven die gebruik maken van de postservices?

Financiële druk op postdienstverlening

PostNL heeft besloten om de tijden waarop brievenbussen worden geleegd te vervroegen vanwege financiële uitdagingen. De post- en pakketbezorger ervaart een stijgende druk op de betaalbaarheid van de postdiensten.

Deze maatregel is noodzakelijk omdat de dienstverlening dit jaar volgens het bedrijf verlieslatend dreigt te worden. Door eerder op de dag te legen, hoopt PostNL de kosten beter te beheren en de efficiëntie te verbeteren.

Impact op dagelijkse postverzending

Voor de klanten van PostNL betekent deze verandering dat het noodzakelijk wordt om eerder op de dag hun post in de bus te doen. Veel mensen zijn gewend hun post na werkuren te versturen, maar nu moeten ze rekening houden met een eerdere deadline om te versturen of een latere bezorging van de poststukken. Dit kan in eerste instantie een aanpassing vragen van zowel particulieren als bedrijven die gebruikmaken van de postservices.

Efficiëntie en duurzaamheid

Naast kostenbesparing is er ook een duurzaamheidsoverweging bij de beslissing van PostNL. Door de leegmomenten te concentreren in de daguren, kan er efficiënter gepland worden en worden er minder na-uren gedraaid. De PostNL-busjes die overdag al rijden kunnen dan ingezet worden.

Dit bespaart niet alleen geld, maar vermindert ook de CO2-uitstoot. Het is een stap richting een meer duurzame bedrijfsvoering, wat in de huidige tijd een belangrijke factor is voor bedrijven.

De invloed van de Postwet op PostNL

Een belangrijke factor die PostNL’s beslissing beïnvloedt om brievenbussen eerder te legen, is de regelgeving vastgelegd in de Postwet van 2009. Deze wet verplicht het bedrijf om de brievenbussen 5 keer per week te legen en post binnen 24 uur te bezorgen.

Ondanks de druk om kosten te besparen en efficiëntie te verbeteren, moet PostNL zich houden aan deze wettelijke verplichtingen. Hierdoor is het essentieel voor PostNL om creatief en strategisch te zijn in hun benadering van kostenbesparing, zoals het optimaliseren van de tijden waarop brievenbussen worden geleegd en de kaartjes op tijd worden verstuurd.

Zowel ministeriele besluiten als wetswijzigingen kunnen langdurig invloed hebben op de bedrijfsstrategieën van de postgigant.

Reacties uit de samenleving en alternatieve oplossingen

De aanpassingen in de postdienstverlening van PostNL roepen diverse reacties op in de samenleving. Veel klanten maken zich zorgen over de invloed van de gewijzigde leegmomenten op hun dagelijkse gewoonten. Hoewel het bedrijf erop hamert dat brievenbussen op drukbezochte locaties, evenals die voor rouw- en medische post, na 17.00 uur op de traditionele manier zullen worden geleegd, blijft er bezorgdheid over tijdige bezorging.

In antwoord hierop heeft PostNL ingezet op verdere digitalisering en informeert klanten proactief over de wijzigingen. De mogelijkheid om postdiensten verder te vernieuwen met technologieën zoals geautomatiseerde bezorgplanners wordt ook onderzocht, om zowel kosten te besparen als aan de klantverwachtingen te blijven voldoen.

Bronnen:

Post.nl, Telegraaf I Hoofdfoto: Canva

Eerder schreven wij >>


300 PostNL brievenbussen verdwijnen: waar moet je straks met je post heen?

De oranje brievenbussen van PostNL verdwijnen uit steeds meer wijken en dorpen in Nederland. Dit is het gevolg van een afnemend gebruik van fysieke post. Waar moet je straks met je brief of verjaardagskaart naartoe?

Waarom verdwijnen de brievenbussen?

Door heel Nederland worden brievenbussen van PostNL weggehaald. In totaal gaat het om zo’n 300 bussen. Vanaf vandaag worden aankondigingsstickers geplaatst op de bussen die gaan verdwijnen. Eind augustus worden de eerste brievenbussen verwijderd in Noord-Holland, Friesland en Groningen.

Hoe ver moet je lopen voor een brievenbus?

PostNL kijkt naar locaties waar de bussen nauwelijks worden gebruikt. Deze kosten alleen maar tijd en geld. PostNL houdt rekening met de Postwet: in woonwijken met meer dan 5000 inwoners staat er altijd een brievenbus binnen een kilometer, en in wijken met minder dan 5000 inwoners binnen 2,5 kilometer.

Reacties uit de gemeenschap

Yad Amin (27) vertelt dat ze regelmatig kaartjes per post verstuurt. Ze houdt ervan dat kerstkaarten en post heel persoonlijk zijn en vindt het jammer dat de brievenbussen verdwijnen. Amin merkt dat haar leeftijdsgenoten minder bezig zijn met fysieke post, maar zij vindt het belangrijk, vooral als ze denkt aan ouderen.

Op sociale media uiten mensen ook hun zorgen. Veel mensen vinden het leuk om een kaartje te krijgen en maken zich zorgen over ouderen die geen gebruik kunnen maken van e-mail of WhatsApp.

De tekst gaat onder het bericht verder >>



PostNL’s reactie en pakketautomaten

PostNL benadrukt dat er goed wordt overlegd met gemeenten en ouderenbonden. Op plekken waar mensen veel fysieke post versturen, zoals in de buurt van ziekenhuizen of zorginstellingen, blijven brievenbussen staan.

Pakketautomaten groeien

Ondertussen groeit het aantal pakketautomaten op straat. Het postbedrijf ziet een verschuiving naar het versturen van pakketjes. Veel van deze automaten hebben ook een gleuf voor brieven. Deze automaten staan op strategische plekken en maken het makkelijker voor mensen om pakketten en brieven te versturen of op te halen op elk gewenst moment.

Toekomst van de brievenbussen

Hoewel het volgens PostNL moeilijk is om te zeggen wat het weghalen van de brievenbussen oplevert, benadrukt het bedrijf dat er nog steeds veel brievenbussen blijven staan. PostNL past zich aan aan de veranderingen in de manier waarop mensen post en pakketten versturen.

De tekst gaat onder de video verder >>

Gevolgen voor landelijke gebieden

In landelijke gebieden, waar de afstand tot de dichtstbijzijnde brievenbus vaak al groter is, kan het verwijderen van de brievenbussen een nog grotere impact hebben. Voor ouderen en mensen met beperkte mobiliteit wordt het versturen van post hierdoor een stuk lastiger.

PostNL verzekert echter dat zij rekening houden met deze doelgroepen en ervoor zorgen dat er in regio’s met minder dan 5000 inwoners nog steeds een brievenbus binnen een straal van 2,5 kilometer beschikbaar is.

De tekst gaat onder de video verder >>

Alternatieven voor fysieke post

Hoewel het aantal brievenbussen afneemt, zijn er alternatieven voor het versturen van fysieke post. Veel inwoners maken gebruik van digitale diensten zoals e-mail en sociale media.

Voor degenen die liever fysieke post versturen, bieden bedrijven zoals Hallmark en Greetz de mogelijkheid om kaarten online te ontwerpen en per post te versturen. Sinds kort kun je ook al digitale postzegels gebruiken, om het gemakkelijker te maken.

Bron: NOS