Ga naar de inhoud

KLM-top krijgt 30% meer bonus, personeel blijft met lege handen achter

KLM-top ontvangt hoge bonus, personeel niks Bron: © Shamia Casiano Pexels Canva 

In een jaar waarin KLM een enorme winstdaling zag en het personeel opnieuw wordt gevraagd de broekriem aan te halen, ontvangt de top van het bedrijf juist fors meer bonussen. De 3 directieleden van KLM kregen samen ruim een half miljoen euro aan ‘kortetermijnbonussen’ uitgekeerd. Een stijging van 30 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het personeel? Dat krijgt niets.

Winst KLM keldert met 90%, toch bonusregen voor de top

2024 was volgens KLM zelf “een bijzonder uitdagend jaar”. De winst kwam uit op slechts 70 miljoen euro — een forse daling van bijna 90% ten opzichte van de 713 miljoen euro winst in 2023.

Oorzaken lagere winst

Talloze vluchtannuleringen, stijgende kosten en toenemende concurrentie voor vliegtickets. Waar de gewone medewerkers door de directie op de nullijn zijn gezet, werd voor de hoogste functies een ander pad bewandeld.

  • De 3 huidige directieleden kregen gezamenlijk € 530.950 aan kortetermijnbonussen toegekend, ondanks de matige jaarresultaten.
  • Daarbovenop kwam nog eens €77.439 aan aandelenpakketten, zo blijkt uit het jaarverslag van Air France-KLM.

Lees ook: KLM, ticketprijzen vliegreizen stijgen aanzienlijk.

‘Marktconform’, vindt de Raad van Commissarissen

De Raad van Commissarissen (RvC), die toeziet op het beloningsbeleid, verdedigt de bonussen met het argument dat KLM anders niet concurrerend zou zijn op de arbeidsmarkt voor topbestuurders.

“In soortgelijke functies bij andere internationale luchtvaartmaatschappijen ligt de beloning vaak nóg hoger,” stelt de RvC. Overigens gaven de commissarissen zichzelf dit jaar ook een salarisverhoging.

Personeel blijft op nullijn: ‘Onverteerbaar’

Voor het personeel van KLM kwam de mededeling hard aan: zij moeten het komend jaar opnieuw doen zonder loonsverhoging. Dat terwijl het cabinepersoneel, grondmedewerkers en technici tijdens de zware post-coronajaren onmisbaar bleken om het bedrijf overeind te houden.

Vakbonden spreken van een “klap in het gezicht”. “Het is onverteerbaar dat de mensen die het echte werk doen al jaren worden gevraagd offers te brengen, terwijl de top zichzelf rijkelijk beloont,” aldus een woordvoerder van FNV.

Effecten KLM besparingsprogramma

Uit het meest recente kwartaalrapport blijkt dat KLM wél maatregelen treft om kosten te drukken — alleen niet aan de top. In het eerste kwartaal van 2025 boekte de KLM Groep een omzet van €2,9 miljard, een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar. Toch werd nog altijd een operationeel verlies van €199 miljoen genoteerd.

Om de financiële prestaties te verbeteren, kondigde KLM vorig jaar al een besparingsprogramma van €450 miljoen aan, waaronder het schrappen van 250 kantoorbanen en een verhoogde inzet van personeel.

CEO Marjan Rintel benadrukte het belang van aanhoudende efficiëntie, terwijl CFO Bas Brouns waarschuwde voor toenemende kosten en geopolitieke onzekerheden.

Lees hier meer over het besparingsprogramma van de KLM.

Vergelijking met eerdere jaren: bonussen blijven stijgen

KLM ligt al langer onder vuur vanwege zijn beloningsbeleid. In 2022 en 2023 was er ook al kritiek toen de top bonussen ontving, terwijl het bedrijf nog herstellende was van de coronacrisis. Toch blijven de bedragen stijgen:

  • 2023: ca. €410.000 aan bonussen voor de directie
  • 2024: €530.950, een stijging van ruim 30%
  • Aandelenpakketten: stijging van €62.000 naar €77.439

Publieke opinie en politiek reageren kritisch

De verontwaardiging groeit ook in de Tweede Kamer. Politieke partijen, waaronder SP, PvdA/GroenLinks en ChristenUnie, eisen opheldering. “KLM ontvangt nog altijd miljarden euro’s aan steun via staatsgaranties en infrastructuurvoordelen. Daar hoort fatsoenlijk beloningsbeleid bij,” aldus Kamerlid Pieter Grinwis (CU).

Ook onder reizigers en belastingbetalers groeit het onbegrip. KLM presenteert zich graag als ‘maatschappelijk verantwoord’, maar critici stellen dat de kloof tussen werkvloer en top steeds groter wordt.

Lessen uit de lucht?

Het contrast tussen de forse bonusverhogingen voor de top en de nullijn voor het personeel roept vragen op over solidariteit en verantwoordelijkheidsgevoel binnen een bedrijf dat zichzelf nog altijd presenteert als “de blauwe trots van Nederland”. Hoe lang accepteert het personeel — en het publiek — deze koers nog? In ieder geval hebben ze nog niet geleerd van eerdere keuzes:

Bronnen

https://nieuws.klm.com, Jaarverslag Air France-KLM, PowNed