Bron: © Canva
Luchtvaartpersoneel en -maatschappijen reageren verontwaardigd omdat men in alle stilte het plan voor een zwarte lijst heeft geschrapt. Ruim een jaar geleden startte de overheid in samenwerking met de sector nog een offensief om amokmakers in de lucht te identificeren en te registreren. Toch is deze maatregel nu zonder enige ruchtbaarheid van tafel geveegd.
De tekst gaat onder het X-bericht verder >>
Luchtvaart boos over verbod zwarte lijst https://t.co/vGmCj3pOaGhttps://t.co/vGmCj3pOaG
— Beveiliging Nieuws (@beveiliging) January 8, 2025
Groeiend aantal incidenten
De frustratie van het luchtvaartpersoneel groeit mede door het stijgend aantal incidenten aan boord van vliegtuigen. In de eerste 9 maanden van 2024 explodeerde het aantal incidenten met een schokkende 43 procent. Luchtvaartmaatschappijen hadden grote verwachtingen van de zwarte lijst om deze uitbarstingen beter onder controle te krijgen en de veiligheid van reizigers te waarborgen.
Dat het probleem al langer speelt blijkt uit een peiling die NH een aantal jaren geleden hield over de vraag of het aanleggen van een zwarte lijst wenselijk is.
De tekst gaat onder de video verder >>
Onderzoek naar effectiviteit van zwarte lijsten
Een recent onderzoek, uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, toont aan dat het delen van zwarte lijsten onder luchtvaartmaatschappijen niet het gewenste effect heeft op het verminderen van orde-verstorende passagiers. De minister concludeerde dat er geen afname is waargenomen in incidenten, ondanks de proef waarbij KLM en Transavia sinds 2022 informatie over orde-verstorende passagiers met elkaar deelden. Deze uitkomst heeft mede geleid tot het besluit de plannen voor een centrale zwarte lijst stil te leggen.
De tekst gaat onder het X-bericht verder >>
Woede om in stilte schrappen zwarte lijst vliegtuigaso’s: ’Het is van de zotte’ https://t.co/EpfDXGWW8X #telegraafpremium via @Telegraaf. Het is wel duidelijk dat diegenen die geen lijst willen alleen 1e klas vliegen. Zij hebben geen last van de vliegtuigasso’s
— Jan Dirk de Heus (@DirkHeus) January 9, 2025
Juridische en operationele hindernissen
Het delen van zwarte lijsten kent niet alleen operationele, maar ook juridische uitdagingen. Volgens de huidige wetgeving is het delen van persoonsgegevens, zeker als deze strafrechtelijke informatie bevatten, aan strenge regels gebonden. Een vergunning van de Autoriteit Persoonsgegevens zou nodig zijn, waarbij zwaardere privacy afwegingen moeten worden gemaakt.
Lees ook: KLM: Ticketprijzen stijgen aanzienlijk in 2025.
Daarnaast bleek het praktisch onhaalbaar om binnen de huidige Europese regelgeving een dergelijke lijst effectief te delen met buitenlandse luchtvaartpartners, wat de praktische uitvoering bemoeilijkt. Vakbonden blijven echter pleiten voor een stevige aanpak door beperking van de groei van vliegtuigincidenten voorop te stellen.
Bronnen:
De Telegraaf. Foto: Canva
Lees hieronder wat we hier eerder ober schreven >>
Handbagage-ruzies veroorzaken golf van vliegtuigincidenten: tijd voor zwarte lijsten?

8 november 2024 – Het aantal incidenten in vliegtuigen is in de eerste helft van dit jaar bijna verdubbeld, en de oorzaak lijkt opvallend simpel: conflicten over handbagage. De toename van opstootjes in de lucht, waarbij passagiers zich misdragen, baart vakbonden grote zorgen. Zij pleiten voor strenge maatregelen, zoals het invoeren van zwarte lijsten voor herhaaldelijk storende passagiers. De zogeheten Vlieg-aso’s!
Incidenten in de lucht op recordhoogte
Uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt een scherpe stijging in het aantal verstoringen tijdens vluchten, waarbij handbagage de kern van het probleem vormt. Deze verhitte discussies over de hoeveelheid en grootte van handbagage leiden steeds vaker tot gevaarlijke situaties aan boord.
Vakbonden: “strengere maatregelen noodzakelijk”
Vakbonden dringen aan op actie en willen dat luchtvaartmaatschappijen harder optreden tegen passagiers die voor problemen zorgen. Het idee van een ‘zwarte lijst’ is populair: hiermee zouden terugkerende herrieschoppers een vliegverbod kunnen krijgen, wat mogelijk rust brengt in de cabine. “Passagiers moeten de regels respecteren, anders ondermijnen ze de veiligheid van iedereen aan boord,” aldus een vakbondswoordvoerder.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Ruzie om handbagage leidt tot meer vliegtuigincidenten: ’Zwarte lijsten zijn nodig’ https://t.co/csK9N9TZFE pic.twitter.com/CdVjW4ttNM
— DFT (@dft) November 8, 2024
Goed om te weten: de handbagageregels
Een goed begrip van de handbagageregels is essentieel om gedoe en frustratie bij de veiligheidscontrole en aan boord te voorkomen.
Vanaf september 2024 gelden er nieuwe, strengere regels voor handbagage.
- Vloeistoffen zijn bijvoorbeeld enkel toegestaan in verpakkingen tot 100 ml
- Scherpe voorwerpen zoals scheermesjes, schaartjes en nagelvijlen zijn niet toegestaan.
- Ook etenswaren vallen onder de vloeistofregels, dit zorgt bij veel passagiers voor verwarring en conflicten.
Door deze regels in acht te nemen, kan een hoop onrust bij de security en in het vliegtuig worden voorkomen.
Lees ook: handbagage wat mag je wel en niet mee.
Veiligheid eerst: vaker op de rem voor probleempassagiers
Hoewel 2023 als een van de veiligste jaren in de luchtvaartgeschiedenis geldt, blijft gedrag van passagiers een belangrijke risicofactor. Vliegtuigveiligheid is niet alleen afhankelijk van techniek, maar ook van rust en discipline in de cabine.
De vakbonden roepen luchtvaartmaatschappijen dan ook op om reizigers beter voor te lichten over handbagageregels en gewenst gedrag aan boord.
Vlieg-aso’s worden een steeds groter probleem
Bekijk de video hieronder >>
Lees ook: noodlanding TUI-vliegtuig veroorzaakt paniek aan boord.
Bronnen:
Schiphol, Telegraaf I Hoofdfoto: Canva