Ga naar de inhoud

Groene steden in opkomst: meer autovrije zones in steden

groene steden Bron: © Canva. Zo ziet een groene stad eruit. 

Londen is van plan om Oxford Street, 1 van de drukste winkelstraten, autovrij te maken. De Londense burgemeester Sadiq Khan kondigde aan dat de stad zich opmaakt voor een vergroening van deze iconische straat. Ondertussen is Parijs al bezig met de aanleg van ‘rues jardins’, oftewel parkstraten.

Sinds 2020 zijn er al 300 van deze straten gerealiseerd en er komen er nog eens 500 bij. Lees in dit artikel wat Nederland van plan is.

Nederland volgt de trend voor vergroenen

Ook in Nederland is deze trend opgepakt. Steden zoals Arnhem, Leiden en Maastricht maakten de afgelopen jaren stappen om meer ruimte te creëren voor groen, voetgangers en fietsers. Zelfs Rotterdam, bekend als autostad, herinricht het Hofplein om meer bomen en waterpartijen toe te voegen. Dit draagt bij aan een mooiere omgeving en opvang van regenwater en warmte.

Uitdagingen van vergroening in steden

De uitdaging ligt bij het vinden van een balans tussen bereikbaarheid, parkeerplaatsen en mobiliteitsopties. Vooral ouderen, mensen met beperkte mobiliteit en ondernemers ervaren soms hinder van de autovrije zones. De steun van de bewoners voor vergroening is wel groot, zoals bleek uit een consultatie in Londen en een referendum in Parijs.

De positieve effecten van vergroening

Groenere straten zorgen ervoor dat de temperatuur in de zomer makkelijk 10 graden koeler is. Verder draagt stadsvergroening bij aan betere mentale en fysieke gezondheid van bewoners en verhoogt het de sociale cohesie. In Parijs is zelfs de luchtvervuiling gehalveerd dankzij deze initiatieven. Het vergroeningsbeleid blijkt dus zowel lokaal als wereldwijd veel voordelen te bieden.

De economische impact van autovrije zones

Autovrije zones bieden niet alleen milieuvoordelen: ze spelen ook een cruciale rol in de lokale economie. Uit onderzoek blijkt dat voetgangersvriendelijke gebieden vaak leiden tot een toename van winkelactiviteit.

Wanneer je autoverkeer vervangt door voetgangers en fietsen, stijgt het aantal bezoekers en blijven mensen langer hangen, wat resulteert in hogere omzet voor lokale ondernemers. Interessant is dat deze trend zowel in Londen als Parijs zichtbaar is, waar veel winkeliers na de invoering van autovrije straten een omzetstijging melden.

Groene steden voor de toekomst

De beweging richting groene steden is meer dan een lokale trend: het weerspiegelt een mondiale verschuiving naar duurzame urbane ontwikkeling.

In steden als Kopenhagen en Berlijn zijn vergelijkbare autovrije plannen die bijdragen aan milieudoelen en de levenskwaliteit verbeteren.

Met verbeterde luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en meer groene ruimtes transformeren deze steden in aantrekkelijke plekken om duurzaam te wonen en te werken. Zo worden steden niet alleen milieuvriendelijker, ook aantrekkelijker en veerkrachtiger voor toekomstige generaties.

Nederlandse groene steden

Steeds meer Nederlandse steden zetten actief in op vergroening om de leefomgeving duurzamer, gezonder en klimaatbestendiger te maken. Assen is koploper met 59 procent groen en gemiddeld 165 vierkante meter openbaar groen per inwoner.

Ook Rijswijk springt eruit met biodiversiteitsprojecten en het grootste hellende groendak van Europa. Delft experimenteert met groene gevels, terwijl Utrecht vooroploopt met natuurinclusief bouwen, groene bushokjes en projecten zoals Wonderwoods.

Bloemendaal werd uitgeroepen tot groenste dorp van Nederland en Hoofddorp en Nijeveen wonnen de Groene Stad Challenge 2023.

Andere steden zoals Apeldoorn, Amsterdam, Deventer, Nijmegen, Arnhem, Breda, Zaanstad en Eindhoven nemen uiteenlopende maatregelen: van het planten van bloembollen en het vergroenen van bushokjes tot het verwijderen van tegels, aanleggen van tiny forests (inheemse bosse) en groene architectuur.

Deze initiatieven dragen bij aan een toekomstbestendig Nederland waarin natuur en stad steeds meer in balans komen.

Bronnen:

NRC, Foto’s: Canva

Meer over: