Ga naar de inhoud

Formule 1 zomerstop: wat mogen de teams wél en niet doen?

Het is zomerstop in de Formule 1, wat mogen de teams allemaal wel en niet doen? Bron: Red Bull content pool 

De Formule 1 zit midden in de zomerstop. Voor fans is het misschien een periode van afkicken, maar voor alle werknemers is het een welverdiende periode van rust in een loodzwaar seizoen, waarin ze de hele wereld afreizen. Je zou misschien denken dat de teams deze periode kunnen gebruiken om toch nog wat verborgen performance uit hun auto te halen, maar dat is namelijk niet de bedoeling. Dit is namelijk wat de teams allemaal wél en niet mogen doen.

Wat is de zomerstop in de Formule 1?

De zomerstop in de Formule 1 is een verplichte, wettelijk vastgelegde pauze midden in het seizoen waarin alle teams en hun fabrieken voor minimaal veertien achtereenvolgende dagen volledig stilgelegd moeten worden. In een seizoen met 24 races, verspreid over de hele wereld, is het van belang dat alle teamleden genoeg kans krijgen om volledig tot rust te komen, om hun (mentale) gezondheid te beschermen. Dat geldt niet alleen voor de coureurs en de engineers op locatie, maar ook de werknemers in de fabriek krijgen deze periode om tot rust te kunnen komen.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Wat mag er allemaal niet tijdens de zomerstop?

Tijdens de zomerstop is vrijwel álle technische activiteit die de prestaties van de auto kan beïnvloeden verboden. Teams mogen niks doen aan ontwerp, ontwikkeling of productie – of het nu gaat om CFD-simulaties, windtunneltesten, onderdelen vervaardigen of assembleren van de auto’s. Zelfs technische gesprekken en meetings over de auto zijn niet toegestaan. De e-mail servers van deze takken van de teams worden zelfs uitgeschakeld. Ook het boeken van reizen en voorbereidingen voor races na de stop is strikt verboden. Dit alles is vastgelegd in de FIA Sporting Regulations, waarin duidelijk staat dat elke vorm van autogerelateerde ontwikkeling stilgelegd moet worden. Mochten deze regels overtreden worden, kan dat de teams op forse boetes komen te staan. Dit kan gaan van boetes, tot zelfs punten aftrek.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Wat mag er dan wel?

Tijdens de zomerstop mogen teams, terwijl de technische werkplaatsen gesloten zijn, zich wel richten op activiteiten die de prestaties van de auto niet beïnvloeden. Denk aan onderhoud van faciliteiten, zoals het controleren van windtunnels, IT-systemen of het opfrissen van infrastructuur. Het kan nog wel nuttig zijn, maar het mag geen directe invloed hebben op de pretaties van de auto. Ook worden showauto’s of historische voertuigen soms geassembleerd of geprepareerd, zolang deze werkzaamheden losstaan van de actuele Formule 1-auto’s. Administratieve teams in marketing, financiën, juridische zaken en HR mogen tijdens de shutdown gewoon doorwerken. Zij spelen geen rol in auto-ontwikkeling en zijn daarvoor niet beperkt. Voor de rest van de werknemers geldt: doe je zwembroek aan en ga lekker op het strand liggen.

Startpagina F1 nieuws

Al het belangrijkste nieuws over Formule 1 en natuurlijk ‘onze’ Max Verstappen lees je voortaan ook bij ons op Startpagina.
Dagelijks houden wij je op de hoogte van alles in en rondom de Formule 1.

Bronnen:

FIA Sporting Regulations, Red Bull content pool

Meer over: