Bron: Red Bull content pool
Sinds de zomer van 2024 heeft Red Bull steeds meer moeite met hun auto. Al helemaal in 2025 gaat het moeizaam bij het team en dan in het bijzonder met de tweede auto. Eerst was het Liam Lawson, en nu Yuki Tsunoda die constant achteraan het veld rijden. Dat terwijl ze in de Racing Bulls wél in staat zijn om sterke prestaties neer te zetten. Het roept dan ook de vraag op: is de Racing Bulls-auto niet gewoon beter dan de Red Bull? En hoezo rijdt Verstappen niet een keer in de Racing Bulls om te kijken of deze inderdaad sneller is.
Racing Bulls sneller dan de Red Bull?
Als we naar de tweede auto van Red Bull kijken en die vergelijken met de prestaties van de coureurs die achter het stuur van de twee Racing Bulls zitten, dan lijkt het overduidelijk: de Racing Bulls-auto is sneller dan de Red Bull. Toen Liam Lawson in de Red Bull reed bungelde hij achteraan in het veld. Sinds Yuki Tsunoda in de Red Bull rijdt heeft hij pas 7 punten gescoord. Ondertussen hebben de coureurs van Racing Bulls 20 en 22 punten achter hun naam staan. Aanzienlijk meer dan Tsunoda dus bij Red Bull heeft. De enige die wel punten weet te scoren in de Red Bull, dat is Max Verstappen. Hij heeft 187 punten en 2 overwinningen weten te pakken. Het roept dus de vraag op hoeveel punten Verstappen zou kunnen pakken als hij in een Racing Bulls zou rijden.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Hoezo dan geen Verstappen in de Racing Bulls
Het zou voor Red Bull zo te regelen moeten zijn. De coureurs van Red Bull Racing en Racing Bulls staan namelijk onder contract hij het algemene Red Bull-bedrijf, en dus niet bij een van de teams. Hierdoor hebben zij meer ruimte dan alle andere teams om met hun coureurs te schuiven. Hoezo is het dan toch nog niet gebeurd om Verstappen achter het stuur te zetten van de Racing Bulls om eens te kijken of hij daar meer uit kan halen dan de Red Bull. Precies die vraag werd de laatste tijd ook eens gesteld aan Alan Permaine, de teambaas van Racing Bulls en aan Max Verstappen zelf.
In hun antwoorden leek vooral door te schemeren dat ze bang zijn voor wat voor beeld dat schetst voor hun teams in de ogen van de rest van de paddock. Er worden al regelmatig vraagtekens gezet bij de nauwe samenwerking tussen de zusterteams. Als Verstappen dan ook nog eens zou testen in een auto van Racing Bulls, zou dat alleen maar meer vragen opwekken. Al helemaal met het aanscherpen van de regels over dit soort banden tussen teams die de FIA wil aanscherpen vanaf 2026.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Ook is er niet het geloof binnen het team dat Verstappen daadwerkelijk sneller zou zijn in de Racing Bulls. Zo is de Racing Bulls meer ontworpen om ‘gebruiksvriendelijker’ te zijn, waar de Red Bull een heel nauw venster heeft waarin deze goed werkt. Bij Red Bull denken ze simpelweg dat het Verstappen wel vaak lukt om dit venster te vinden en daarom alles uit de auto kan halen. Terwijl dat bij zijn teamgenoten niet lukt. Hierdoor vinden zij makkelijker de limiet in de Racing Bulls, maar lukt het ze niet om diezelfde limiet te vinden met de Red Bull. Voorlopig blijft Verstappen dus gewoon in een Red Bull rijden en zien we hem niet achter het stuur van een auto van Racing Bulls.
Startpagina F1 nieuws
Al het belangrijkste nieuws over Formule 1 en natuurlijk ‘onze’ Max Verstappen lees je voortaan ook bij ons op Startpagina.
Dagelijks houden wij je op de hoogte van alles in en rondom de Formule 1.
Bronnen:
Motorsport.com, Red Bull content pool