Bron: IG Christieincl Fabergé Winterei voor recordbedrag verkocht
Op een Londense veiling is het legendarische Fabergé Winterei voor maar liefst €26 miljoen verkocht, een recordbedrag dat wereldwijd de aandacht trok. De spectaculaire verkoop bevestigt de uitzonderlijke status van dit keizerlijke meesterwerk, dat al meer dan een eeuw bewondering oogst door zijn vakmanschap, geschiedenis en zeldzaamheid.
Een keizerlijk geschenk met diepe historische wortels
Het Winterei zag in 1913 het levenslicht toen tsaar Nicolaas II het bestelde als paasgeschenk voor zijn moeder, keizerin Maria Fjodorovna. Het was onderdeel van een exclusieve traditie die begon in 1885, toen tsaar Alexander III het eerste keizerlijke Fabergé-ei liet maken.
Wat begon als een persoonlijk cadeau groeide uit tot een jaarlijks hoogtepunt van Russische hofcultuur: elk ei moest innovatiever, technischer en artistieker zijn dan het jaar ervoor.
Lees verder onder de berichten >>
"Memory of Azov"
— Heritage Matters🔱 (@HeritageMatterz) November 22, 2025
Fabergé egg created by the House of Fabergé in 1891 for Emperor Alexander III as a gift for his wife. pic.twitter.com/3T94bZXPH7
Fabergé Eggs, perhaps considered one of most famous examples of exquisite and luxurious craftsmanship to this day; Fabergé eggs were originally commissioned by the Russian Imperial family in late 1800s AD. Tsar Alexander III wanted a richly jeweled egg as an Easter gift for his… pic.twitter.com/yKjAhcnk35
— Archaeo – Histories (@archeohistories) December 21, 2024
Totale Fabergé eieren collectie
In totaal zijn 50 imperiale Fabergé-eieren gemaakt. Slechts 43 zijn teruggevonden, waarvan het merendeel in musea of nationale collecties staat. Slechts 7 bevinden zich nog in particuliere handen. Dat juist een van deze 7 zeldzame exemplaren op de markt kwam, verklaart voor een groot deel de enorme belangstelling bij Christie’s.
De Russische Revolutie in 1917 verspreidde deze luxueuze hofobjecten over de wereld. Veel eieren belandden door verkoop en omwegen in privécollecties in Europa en de Verenigde Staten. Daardoor raakten ze verspreid over de wereld, wat tot op vandaag bijdraagt aan het mysterieuze aura rond deze kunstschatten.
Een technisch wonder: het wintersprookje van Alma Pihl
Het Winterei behoort tot de meest verfijnde creaties van het huis Fabergé. Het ontwerp was in handen van Alma Pihl, een van de zeldzame vrouwelijke ontwerpers in het atelier en inmiddels een icoon in de geschiedenis van juwelierskunst.
Het sneeuwvlokmotief is uitgewerkt in platina, een kostbaar maar lastig te bewerken materiaal. Meer dan 4.500 rozenbriljanten geven het een schittering die doet denken aan ijskristallen in zonlicht. Een kern van bergkristal zorgt voor het transparante, ‘bevroren’ effect dat zijn bijnaam verklaart. In het hart bevindt zich een miniatuur bloemenmand, gemaakt van witte kwarts, nefriet en granaat, volledig met de hand vervaardigd.
Fabergé-expert Kieran McCarthy benadrukt dat niet de waarde van individuele diamanten de prijs bepaalt:
De diamanten zijn klein en hebben nauwelijks intrinsieke waarde. De echte waarde ligt in de artistieke expressie en het technische genie achter dit stuk.
Het Winterei wordt door kenners geregeld genoemd als een van de meest complexe Fabergé-eieren ooit gemaakt, zowel technisch als esthetisch.
Het veilingrecord: een meesterwerk dat alle verwachtingen overtrof
De verkoop bij Christie’s op 2 december 2025 markeert een historisch moment. Met €26 miljoen werd het vorige record van ongeveer €10 miljoen ruimschoots verdubbeld. De veiling maakte onderdeel uit van de prestigieuze kerstveilingweek en trok een wereldwijd publiek van verzamelaars, museumdirecteuren en investeerders. De competitie was fel, maar uiteindelijk ging het ei naar een anonieme koper, zoals gebruikelijk bij topstukken van dit kaliber.
Margo Oganesian van Christie’s noemde de verkoop “een zeldzame en historische kans voor verzamelaars wereldwijd” en plaatste het Winterei in de lijn van de meest iconische objecten uit de decoratieve kunst.
Waarom de Fabergé-fascinatie maar blijft groeien
De aantrekkingskracht van Fabergé is een optelsom van meerdere elementen:
- De keizerlijke herkomst
- De extreme zeldzaamheid
- Het ongeëvenaarde vakmanschap
- De culturele status
Fabergé-eieren worden vaak vergeleken met iconen als de Mona Lisa: objecten die hun functie als gebruiksvoorwerp overstijgen en deel worden van het collectieve bewustzijn.
Daarom is het Winterei niet zomaar een kostbaar object, maar een symbool van een vervlogen wereld waarin kunst, techniek en macht op unieke wijze samenkwamen.
De tijdloze waarde van Fabergé eieren
De recordverkoop van het Winterei laat zien dat Fabergé nog altijd tot de absolute top van de decoratieve kunst behoort. Meer dan een eeuw na zijn ontstaan blijft de aantrekkingskracht alleen maar toenemen, zeker nu zeldzame topstukken opnieuw internationale kopers trekken.
Het Winterei staat daarmee niet alleen symbool voor uitzonderlijk vakmanschap, maar ook voor een tijd waarin luxe en keizerlijke tradities tot het uiterste werden doorgevoerd. Het is een erfenis die vandaag de dag relevanter lijkt dan ooit op de wereldwijde kunstmarkt.
Christies veiling
De tekst gaat onder de video verder >>
Bronnen
Christie’s Londen, NOS, Fabergé Research Site, Smithsonian Magazine, Royal Collection Trust, uitspraak van Fabergé-expert Kieran McCarthy.