Bron: © Canva. EasyJet haastte zich om de dronken piloot te schorsen.
Een dronken piloot van EasyJet is geschorst nadat hij naakt en dronken door een vijfsterrenresort in Kaapverdië loopt. Het incident roept vragen op over alcoholgebruik in de cockpit. EasyJet greep direct in, om te voorkomen dat hij weer in een vliegtuig zou stappen.
Naakte wandeling in de vroege ochtend
In de vroege ochtend van 5 augustus speelt zich in Kaapverdië een opmerkelijk tafereel af dat wereldwijd de aandacht trekt. Een dronken piloot van EasyJet, van wie de naam niet bekend is gemaakt, wordt door hotelgasten gespot terwijl hij naakt en zichtbaar onder invloed door de gemeenschappelijke ruimtes van het Melia Dunas Beach Resort & Spa loopt.
Stinkend naar alcohol
Het incident vindt plaats ruim 36 uur voordat hij een geplande retourvlucht naar Londen Gatwick zou uitvoeren. Getuigen verklaren tegenover onder meer The Sun dat de man de avond ervoor en mogelijk al eerder op de dag in de hotelbar heeft gedronken.
Rond half 3 ’s nachts lokale tijd ziet men hem zich uitkleden, door de receptie wandelen en richting de sportschool en spa lopen. “Hij had geen kleren aan en stonk naar alcohol,” zegt een anonieme bron binnen EasyJet, geciteerd door de krant.
Direct ingrijpen door EasyJet
Volgens The Guardian en People grijpt de luchtvaartmaatschappij direct in zodra het nieuws binnenkomt. De piloot wordt onmiddellijk uit zijn functie gehaald en vervangen door een collega. De geplande vlucht, een afstand van ruim 4.300 kilometer naar Londen, vertrekt uiteindelijk onder leiding van een andere gezagvoerder.
Een woordvoerder van EasyJet verklaart dat de veiligheid van passagiers en bemanning de hoogste prioriteit heeft. De interne gedragscode schrijft voor dat medewerkers zich altijd professioneel en integer moeten gedragen, zowel binnen als buiten werktijd. Het incident is volgens de vliegmaatschappij onacceptabel en wordt intern onderzocht.
Geen nieuw fenomeen
Hoewel deze gebeurtenis de headlines haalt vanwege de bizarre combinatie van alcohol en naakt rondlopen, is het fenomeen van piloten die dronken achter de stuurknuppel kruipen niet nieuw.
In april 2024 komt Japan Airlines in het nieuws wanneer een van haar piloten in Dallas zoveel drinkt dat hotelpersoneel de politie belt. De luchtvaartmaatschappij besluit de vlucht te annuleren, omdat de geschiktheid van de piloot in twijfel wordt getrokken.
Duty-time-regels
Dit gebeurt ondanks dat er volgens de officiële duty-time-regels voldoende tijd zat tussen het drinken en het geplande vertrek. Het incident zorgt voor veel ophef in Japan en de Verenigde Staten.
Arrestatie op het vliegveld
In de Verenigde Staten wordt begin 2025 een Southwest Airlines-piloot gearresteerd op een vliegveld in Georgia. Hij staat op het punt om te vertrekken wanneer blijkt dat hij te veel alcohol heeft gedronken. De vlucht loopt forse vertraging op en de piloot wordt op non-actief gezet.
Hoewel geen passagiers direct in gevaar komen, laat het voorval zien dat zelfs in moderne luchtvaartmaatschappijen alcoholproblemen kunnen voorkomen. De snelle reactie van de airline voorkomt mogelijk ernstiger gevolgen.
Dronken piloot vlak voor vertrek vlucht uit vliegtuig gehaald https://t.co/GqQhoG3LJu pic.twitter.com/vn3af5YE0x
— AT5 (@AT5) April 9, 2018
Tien maanden cel voor piloot van Japan Airlines die dronken wou opstijgen https://t.co/CMfvox6SFx pic.twitter.com/bLPtbhE7Do
— HLN.BE (@HLN_BE) November 29, 2018
Tragische incidenten
Niet alle gevallen van alcoholgebruik door piloten blijven zonder rampzalige gevolgen. In 1977 verongelukt Japan Air Lines Cargo Flight 1045 in Anchorage, Alaska. De gezagvoerder blijkt een extreem hoog alcoholpromillage van 0,29 te hebben. De crash kost alle inzittenden het leven.
Nog dramatischer is de ramp met Aero Flight 311 in Finland in 1961. Zowel de piloot als de copiloot zijn zwaar onder invloed – met bloedalcoholwaarden van respectievelijk 0,20 en 0,156 – en verliezen de controle over het toestel, waarbij 25 mensen omkomen. Deze ramp geldt nog altijd als een van de ernstigste voorbeelden van de gevolgen van dronken vliegen.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Ontslag en rehabilitatie
Ook in de Verenigde Staten zijn er beruchte gevallen. Lyle Prouse, gezagvoerder bij Northwest Airlines, wordt in 1990 gearresteerd na een vlucht van Fargo naar Minneapolis. Hij heeft voor vertrek in een bar gedronken. Hoewel er geen slachtoffers vallen, wordt hij tot gevangenisstraf veroordeeld.
Opmerkelijk genoeg weet Prouse na een periode van rehabilitatie terug te keren in de cockpit. Zijn verhaal wordt later een voorbeeld van persoonlijke herstelkracht, maar ook een waarschuwing voor hoe dun de lijn kan zijn tussen succes en professionele ondergang.
Strenge regels en toch overtredingen
De luchtvaartsector kent strenge internationale regels als het gaat om alcohol. De meeste maatschappijen hanteren een zero-tolerancebeleid: niet drinken binnen acht tot twaalf uur voor een vlucht en altijd onder een zeer lage wettelijke limiet blijven, vaak rond 0,02 procent bloedalcohol.
Toch laten de incidenten zien dat regels en handhaving alleen niet altijd voldoende zijn. In veel gevallen komt een overtreding pas aan het licht door alertheid van collega’s of, zoals bij de EasyJet-piloot, door meldingen van buitenaf.
Zo bereiden piloten zich voor op een vlucht. Lees verder onder de video >>
Reputatie en vertrouwen op het spel
De situatie in Kaapverdië toont hoe snel een reputatie kan worden geschaad. EasyJet is een van de grootste budgetmaatschappijen in Europa en vervoert jaarlijks tientallen miljoenen passagiers. Een incident waarbij een piloot in beschonken toestand wordt betrapt, zeker in zo’n ongebruikelijke setting als naakt in een luxe resort, kan het vertrouwen van reizigers aantasten.
De maatschappij benadrukt dat de vervanging van de piloot direct is geregeld en dat passagiers nooit in gevaar zijn geweest. Toch blijft de publieke perceptie gevoelig voor dit soort verhalen, juist omdat de veiligheid in de luchtvaart vrijwel heilig is.
Lees ook: Spaanse regering legt historische boetes op aan budget luchtvaartmaatschappijen
Gevaren van alcohol in de luchtvaart
Deskundigen wijzen erop dat alcoholgebruik in de luchtvaart extra risico’s met zich meebrengt. Niet alleen kan het de motorische vaardigheden en het beoordelingsvermogen van de piloot beïnvloeden, maar ook kan het effect van alcohol op hoogte sterker zijn door de lagere zuurstofdruk in de cabine.
Zelfs kleine hoeveelheden alcohol kunnen al merkbaar zijn in combinatie met vermoeidheid, jetlag en de hoge mentale belasting die bij het vak komt kijken.
Bronnen:
BBC, The Guardian, The Sun