Bron: © RTL Group still
De overname van RTL Nederland door DPG Media veroorzaakt onrust in Hilversum. Wat betekent dit voor sterren als Linda de Mol, Chantal Janzen en Arjen Lubach? Er gaat toch wel wat veranderen. Ook bij Vandaag Inside speculeerden ze al over de toekomst van de RTL-sterren.
De overname die alles verandert
DPG Media, het Vlaamse mediaconcern achter onder meer De Volkskrant, Qmusic en NU.nl, neemt RTL Nederland over.
Daarmee wordt Christian Van Thillo, de invloedrijke CEO van DPG, de nieuwe machthebber achter het grootste commerciële tv-netwerk van Nederland. Deze strategische stap verandert niet alleen het medialandschap, maar ook het lot van veel bekende gezichten op RTL 4.
Impact op de RTL-sterren
De vertrouwde gezichten van RTL, zoals Linda de Mol, Chantal Janzen en Arjen Lubach, worden plotseling pionnen in een groter spel. Hoewel RTL officieel stelt dat er “voor de kijker niets verandert”, is achter de schermen sprake van toenemende spanning.
De creatieve autonomie en vaste contracten van deze sterren komen mogelijk onder druk te staan. RTL Boulevard, lang het paradepaardje van RTL, lijkt een strategisch kruispunt te worden voor DPG-invloed.
De tekst gaat verder onder het bericht >>
uit goede bron vernomen dat #dpgmedia gesprekken voert met een bekende persoon die, voor alle tv-zenders die ze in hun bezit hebben, een éénzijdig en neutraal journal zal verzorgen. 👇🏽👇🏽#rtl pic.twitter.com/MQkN3EnOwq
— Anne N. (@Darcavenger_666) May 14, 2025
Linda de Mol: een risico voor DPG?
Linda de Mol maakte recent een comeback bij RTL met Briljante Breinen, maar blijft onlosmakelijk verbonden aan Talpa (SBS6). Voor DPG kan dit loyaliteitsconflict een probleem zijn.
Van Thillo zou ervoor kunnen kiezen om haar programma’s geleidelijk te vervangen door DPG-eigen content of presentatoren die dichter bij het moederbedrijf staan.
Chantal Janzen: Tussen wal en ’t schip?
Hoewel Chantal een van de sterpresentatoren van RTL is, geeft haar tijdschrift &C dat wordt uitgegeven door een concurrent van DPG, aanleiding tot speculatie. Ze lijkt hierdoor minder strategisch waardevol voor DPG.
De vraag rijst: blijft zij de koningin van zaterdagavond, of kiest zij eieren voor haar geld?
Arjen Lubach: Satire vs. commerciële belangen
Lubach staat bekend om zijn scherpe satire, ook richting grote adverteerders. Onder RTL-directieleden als Peter van der Vorst kreeg hij de vrije hand, maar het is de vraag of Van Thillo dat tolereert. DPG draait op sterke merken en advertentie-inkomsten. Wordt Lubach te onvoorspelbaar voor het nieuwe beleid?
Hij staat al een tijdje onder druk op social media na zijn recente overstap naar RTL. Hij zou ‘links lullen en rechts zijn zakken vullen’.
Nieuwe favorieten: Wie profiteert?
Niet iedereen hoeft zich zorgen te maken. Marieke Elsinga, al werkzaam bij DPG-zender Qmusic, lijkt een zekerheidje voor de toekomst van RTL. Haar aanwezigheid in zowel radio als televisie maakt haar tot een waardevol gezicht binnen het nieuwe crossmediale ecosysteem van DPG.
Ook Guido den Aantrekker, momenteel nog als deskundige bij Shownieuws op SBS6, wordt genoemd als potentiële aanwinst voor RTL Boulevard. Hij zou het nieuwe boegbeeld kunnen worden van een herpositioneerde showbizzredactie.
Programmatische machtsverschuiving
De programmering van RTL draait om bekende formats als The Voice, Ranking the Stars, Casa di Beau en Het Perfecte Plaatje. Bij eigenaarswissels worden vaak nieuwe prioriteiten gesteld.
Het gevaar: succesvolle formats kunnen sneuvelen als ze niet passen in de nieuwe strategie. Daarbij komen ook presentatoren als Beau van Erven Dorens, Jamai Loman, Paul de Leeuw, Gerard Joling en Tijl Beckand in de gevarenzone.
Kijkcijfers: Behoud of breuk?
RTL’s sterkte ligt in het trekken van miljoenen kijkers. Maar de visie van DPG Media, gericht op schaalvoordelen en synergie tussen print, online en tv, kan tot herstructurering leiden.
Hierdoor dreigen vertrouwde succesformules te verdwijnen of drastisch te veranderen. De uitdaging voor Van Thillo: hoe behoud je de kijker én creëer je vernieuwing?
Conclusie: Onzekere tijden voor RTL-gezichten
De overname van RTL Nederland door DPG Media markeert een nieuw tijdperk voor Hilversum. Terwijl de kijker mogelijk nog weinig merkt, woedt achter de schermen een strijd om invloed, behoud van zendtijd en creatieve zeggenschap. Bekende namen staan op het spel, en de vraag blijft:
Wie mag blijven, en wie moet het veld ruimen onder het nieuwe regime van Van Thillo?
Joop van de Ende: Overname RTL door DPG Media ‘fantastisch nieuws’
Bekijk het interview hieronder terug >>
Bronnen:
RTL nieuws, Talpa (VandaagInside), Telegraaf