Ga naar de inhoud

Douwe Egberts in Amerikaanse handen: wat betekent de overname voor Nederland?

Douwe Egberts Bron: © Artist impressions door DALL-e. Douwe Egberts in Amerikaanse handen.  

Het iconische Nederlandse koffiemerk Douwe Egberts komt in Amerikaanse handen. Het moederbedrijf JDE Peet’s, waar ook merken als Senseo, Pickwick en L’OR onder vallen, wordt namelijk overgenomen door de Amerikaanse drankenfabrikant Keurig Dr Pepper. Met een bedrag van 15,7 miljard euro gaat het om een van de grootste deals in de koffie-industrie van de afgelopen jaren.

Historische context: van Joure naar de wereldtop

Douwe Egberts begon in 1753 als een kleine winkel in Joure, waar koffie, thee en tabak werden verkocht. In de eeuwen daarna groeide het uit tot hét koffiemerk van Nederland en uiteindelijk een internationale speler. Voor veel Nederlanders voelt Douwe Egberts nog altijd als een stukje nationaal erfgoed, de vertrouwde geur van koffie in miljoenen huishoudens. Dat zo’n iconisch merk nu eigendom wordt van een Amerikaans concern, maakt de overname extra beladen.

Nieuwe koffiereus ontstaat

Door de overname ontstaat er een nieuwe koffiegigant. Keurig Dr Pepper was al eigenaar van onder andere Green Mountain en Keurig, maar krijgt er nu ook de sterke Europese merken van JDE Peet’s bij. Daarmee versterkt het bedrijf zijn positie wereldwijd, want koffie is al jaren een van de snelst groeiende markten in de drankenindustrie.

De tekst gaat onder het X-bericht verder >>

Wat gaat er gebeuren met de bedrijven?

Opvallend is dat Keurig Dr Pepper meteen heeft aangekondigd zijn bedrijf in tweeën te splitsen:

  • Een koffietak, waar Douwe Egberts en andere merken onder vallen. Deze tak zou goed zijn voor een jaarlijkse omzet van bijna 14 miljard euro.
  • Een frisdranktak, met merken als Dr Pepper, Schweppes en 7Up.

Met deze stap keert het bedrijf eigenlijk terug naar de situatie van vóór 2018, toen Keurig en Dr Pepper fuseerden.

Waarom juist nu?

De timing van de overname is niet toevallig. De wereldwijde vraag naar koffie blijft stijgen, vooral in Azië. Tegelijkertijd zijn de prijzen van koffiebonen flink toegenomen door mislukte oogsten en schaarste. Voor JDE Peet’s betekende dit stijgende kosten en spanningen met supermarkten over prijsafspraken. Door de krachten te bundelen met Keurig Dr Pepper hoopt het bedrijf sterker te staan in de internationale concurrentiestrijd.

Werkgelegenheid: onzekerheid of juist kansen?

Een belangrijke vraag bij de overname is wat dit betekent voor de banen in Nederland. JDE Peet’s heeft kantoren en productielocaties in onder andere Utrecht en Joure, waar honderden mensen werken. Hoewel er vooralsnog geen concrete plannen zijn voor reorganisaties, zorgt een buitenlandse overname vaak voor onzekerheid. Tegelijkertijd kan de komst van een grote internationale eigenaar ook kansen bieden, bijvoorbeeld door investeringen, uitbreiding van productie of het binnenhalen van nieuwe markten. Voor medewerkers blijft het voorlopig echter afwachten.

Reacties van beleggers: aandelen schieten omhoog

De financiële markten reageerden direct positief op het nieuws. Het aandeel JDE Peet’s steeg op de Amsterdamse beurs met ruim 17 procent, het hoogste niveau in drie jaar tijd. Beleggers zien de overname vooral als een bevestiging dat de koffie-industrie wereldwijd blijft groeien en dat schaalgrootte cruciaal is om concurrenten als Nestlé en Starbucks bij te benen. De premie die Keurig Dr Pepper betaalt bovenop de beurskoers, wordt door analisten gezien als een signaal dat het Amerikaanse bedrijf grote waarde ziet in de sterke merkenportefeuille van JDE Peet’s.

Wat merkt de Nederlandse consument hiervan?

Voor de Nederlandse koffiedrinker verandert er voorlopig weinig: Douwe Egberts blijft gewoon Douwe Egberts. Toch kan de invloed van een Amerikaans moederbedrijf op termijn merkbaar worden. Denk aan veranderingen in prijsbeleid, internationale campagnes of nieuwe producten die sneller in de Nederlandse winkels verschijnen.

Steeds meer Nederlandse bedrijven in buitenlandse handen

De overname van Douwe Egberts past in een bredere trend: steeds meer Nederlandse bedrijven belanden in buitenlandse handen. Denk aan KLM, dat grotendeels onder Franse invloed staat via Air France-KLM, of aan iconen als Unilever, dat zijn hoofdkantoor naar Londen verplaatste.

Nederlandse identiteit en zeggenschap in het geding

Ook andere bekende namen verdwenen uit puur Nederlandse handen, zoals Philips Domestic Appliances dat werd verkocht aan een Chinese investeerder, Corendon dat in Duitse handen kwam, en OCÉ dat nu onderdeel is van Canon. Voor veel Nederlanders roept dit een dubbel gevoel op: trots dat onze merken wereldwijd zo aantrekkelijk zijn, maar ook zorgen dat de Nederlandse identiteit en zeggenschap steeds meer onder druk komen te staan.

Bronnen:

NOS, MarketWatch