Born: © Canva. Parkeerboetes digitaal versturen leidt tot aanmaningen.
Parkeerboetes die digitaal via MijnOverheid worden verstuurd, leiden opvallend vaak tot een aanmaning. Uit een rondgang van de NOS langs verschillende gemeenten blijkt dat automobilisten die hun boete digitaal ontvangen 2 keer zo vaak te laat betalen dan mensen die een papieren exemplaar in de brievenbus krijgen. Het gevolg: hoge extra kosten voor kleine vergissingen.
Grote verschillen tussen gemeenten
De cijfers laten zien dat vooral in grote steden de problemen zichtbaar zijn. In Amsterdam mondt 36 procent van de digitaal verstuurde parkeerboetes uit in een aanmaning, terwijl dit bij boetes per post 20 procent is. In Twente (gemeenten Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal) gaat het om 28 procent digitaal tegenover 13 procent per brief.
Gemeenten hanteren bovendien verschillende werkwijzen: de ene legt nog steeds een bon onder de ruitenwisser, de andere stuurt een brief, en weer een andere vertrouwt volledig op de digitale berichtenbox.
Digitaal verdwalen in MijnOverheid
De oorzaak is vaak simpel maar pijnlijk: veel mensen hebben niet door dat parkeerboetes via MijnOverheid binnenkomen. Burgers kijken nauwelijks in hun berichtenbox, gebruiken een oud mailadres of ontvangen geen notificaties.
“Bijna de helft van de Nederlanders mist weleens zo’n digitaal bericht”, waarschuwt Munish Ramlal, ombudsman van Metropool Amsterdam, tegenover de NOS. Dit kan leiden tot tientallen boetes in korte tijd, goed voor duizenden euro’s aan kosten.
De tekst gaat onder het X-bericht verder >>
Logisch. Het is veel te ingewikkeld om de inhoud van een bericht te bekijken.
— Leon Wubbe (@leonwubbe) August 25, 2025
Stel dat je een mailtje zou krijgen met de inhoud van de boete in het mailtje zelf, inclusief een betaal-link.
Dan zouden veel meer mensen hun boete betalen.https://t.co/wGKTlqgS43 via @NOS
Onvoldoende duidelijke meldingen
Zelfs wie wél een notificatiemail ontvangt, heeft lang niet altijd in de gaten dat er een boete klaarstaat. De e-mails vermelden alleen dat er een bericht van de gemeente beschikbaar is, zonder dat duidelijk wordt gemaakt dat het om een parkeerboete gaat of welke deadline geldt. Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen vindt dit zorgelijk: “Daar zou toch minstens moeten staan dat het om een boete gaat.”
Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt momenteel aan nieuwe mailteksten waarin voortaan ook de uiterste betaaldatum wordt genoemd. De gemeente Amsterdam heeft al laten weten zich daar graag bij aan te sluiten.
Geen boete, maar belastingaanslag
Een complicerende factor is dat parkeerboetes juridisch gezien geen echte boetes zijn. Het gaat officieel om een naheffingsaanslag parkeerbelasting, waardoor ze onder het belastingrecht vallen. Dat betekent dat de strikte regels die bijvoorbeeld gelden voor verkeersboetes van het CJIB hier niet van toepassing zijn. Gemeenten mogen zelf de betaaltermijnen bepalen en die liggen soms op slechts 2 weken. Wie zijn digitale berichtenbox niet tijdig opent, loopt daardoor extra snel tegen een aanmaning aan.
Ook de rechtsgang is anders geregeld. Wie bezwaar maakt tegen een parkeerboete komt terecht bij de belastingrechter en niet bij de kantonrechter. De belastingrechter staat doorgaans minder open voor coulance richting burgers.
Geen meldingen voor honderdduizenden gebruikers
Volgens cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken hebben ruim 770.000 gebruikers van MijnOverheid nooit een mailadres ingevuld of dit niet geverifieerd. Daarnaast hebben 480.000 gebruikers er bewust voor gekozen geen mailnotificaties te ontvangen. Voor hen is het risico dat ze parkeerboetes missen nog groter. Het is bovendien onbekend hoeveel mensen een oud of inactief mailadres in het systeem hebben staan.
Oproep tot landelijke aanpak
Door deze wirwar aan regelingen en de verschillen per gemeente groeit de roep om landelijke afspraken. De rechtbank Oost-Brabant verzocht begin dit jaar de wetgever al om de wetgeving rond parkeerboetes te herzien. Ook de Nationale Ombudsman pleit voor duidelijkheid: “In de ene gemeente krijg je het onder de ruitenwisser, in de ander per post en in de derde digitaal. Als ombudsman zeg ik: stuur gewoon alle parkeerboetes via de post. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.”
Bronnen:
NOS, Ministerie van Binnenlandse Zaken,