Hoe los je wortel 2 * sin(x+pi/4) = 1 algabraïsch op?

Ik zou zeggen 1/wortel 2 = sin (x+pi/4)
Zou ik het met mijn rekenmachine oplossen komt er uiteindelijk voor x = pi uit (wat dan natuurlijk x = 2*k*pi is - waar k een geheel getal voorstelt) en x= pi/2 + k*2*pi

Hoe doe ik dit algebraïsch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

Sin(x+0,25pi)=1/wortel2
Bij 1/wortel2 doe je teller en noemer keer wortel2 geeft 0,5wortel2
Sin(x+0,25pi)=0,5wortel2
x+0,25pi=0,25pi+2kpi
Of
x+0,25pi=0,75pi+2kpi
Geeft:
x=2kpi of x=0,5pi+2kpi
Hoop dat je het snapt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wat je heb opgeschreven maar niet waarom het zo gaat.. :) Wat gebeurd er precies bij de stap waar je sin uit de formule weghaalt? Ik begrijp namelijk niet hoe je zomaar sinus mag weghalen.. is sinus hetzelfde als 0,25 pi?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nu dat sin^-1 .5 wortel 2 inderdaad 0,25 pi is.. maar is hier een regel voor dat ik dit uit me hoofd weet? Want ik had die link nooit gemaakt? Heb ik iets gemist?
Het zal niet de zoveelste x zijn dat LOI iets niet in de boeken uitlegt.... :( helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit heeft met draaiingshoeken op de eenheidscirkel te maken. Google daar eens op, je zal wel wat uit je hoofd moeten leren bij goniometrie ja. Ik kan dat nu niet allemaal uitleggen via mijn telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt voor de hulp! Super.