16^x = (0.5)^2x + 8

Hoe moet ik deze vraag exact oplossen,
weet alleen hoe 2de graads vergelijkingen gaan,

dus heb niks aan:
16^x maak je 4^2x
0.5^2x maak je 1/4^x
4^x = p

p^2 = 1/p + 8

Graag snel een antwoord

Toegevoegd na 30 seconden:
dan krijg je namelijk p^3 - 8p -1 = 0

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan geen oplossing geven, omdat ik niet weet welk deel van de wiskunde jij mag gebruiken en ten tweede, het lijkt mij niets om elke avond voor jan en alleman huiswerksommen te maken.

Het beste antwoord

Hoort die +8 nog bij de macht of niet?

Zo niet, dan kun je alles hetzelfde grondtal maken, maar het is me een raadsel hoe je het exact moet gaan oplossen (afb. 1).

Zo wel, zie afb. 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat deze vraag niet exact is op te lossen, dus hierbij is jou vraag verkozen tot beste antwoord.!!!!

Andere antwoorden (1)

je maakt van 16^x 2^4x
van 0.5^2x maak je 2^-2x
en van 8 maak je 2^3
hieruit volgt:
2^4x=2^-2x + 2^3
omdat alles het zelfde grondtal heeft kun je de vergelijking afmaken met de exponenten:
4x=-2x+3
6x=3
x=0.5