Ik heb twee getallen. Het verschil is 7. Als ik ze met elkaar vermenigvuldig komt er 1968 uit. Welke getallen zijn dit? Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Antwoorden (2)

41 x 48
Mijn methode: trial and error :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noem je getallen P en Q.

Het verschil is 7, dus P -- Q = 7
Als je ze vermenigvuldigt, komt er 1968 uit, dus P·Q = 1968.

Uit de bovenste regel volgt P = Q + 7
Vul dat in in de onderste:
(Q+7)·Q = 1968
Dus Q²+7Q = 1968
Anders gezegd: Q² + 7Q -- 1968 = 0

Dit los je op met de abc-formule. Dan krijg je Q = 41.
Aangezien P = Q + 7, is P gelijk aan 48.

Je getallen zijn dus 41 en 48.

Toegevoegd na 1 minuut:

Oh ja, bijna vergeten: als je de uitkomst hebt, moet je altijd even controleren of je geen rekenfouten hebt gemaakt.

De uitkomst was dus: 41 en 48.

Controle:
--  Het verschil is inderdaad 7.
--  Als je ze vermenigvuldigt, komt er inderdaad 1968 uit.

Conclusie: klopt, dus geen rekenfouten gemaakt.
Cryofiel
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Het grappige is: ik weet dat het zo moet. Maar ik zie die getallen en dan gaat het in mijn hoofd - groter dan 40², kleiner dan 50², eindigt op 8 verschil 7, dus 1 * 8, dus 41 * 48.
Cryofiel
13 jaar geleden
Inderdaad grappig: zo doe ik het ook! Dat is een vanzelfsprekende en automatische manier van denken. De ervaring leert dat mensen heel glazig gaan kijken als je probeert dit uit te leggen. Daarom heb ik maar de officiële weg beschreven, al is die langer.
rose
13 jaar geleden
Wat geweldig, Cryo. Ik kreeg echt even een heel warm gevoel...
amigo
13 jaar geleden
+ omdat het natuurlijk goed is maar VOORAL omdat het zo vreselijk duidelijk is uitgelegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje ja, zo ging dat ook al weer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiskunde is al lang niet meer mijn sterkste kant. Ik benaderde het probleem voor een stuk blijkbaar als Rose: 40 x 40 is te weinig, 50 x 50 is te veel. 40 x 50 ook. Beide getallen moeten dus groter zijn dan 40 en kleiner dan 50. Met een verschil van 7 blijft er dan enkel 41 x 48 of 42 x 49. Met wat "gevoel" voor getallen weet je dan 42 x 49 ook te veel is, maar beide producten eindigen op 8 (1968 en 2058). Dus de logica achter "eindigt op 8 verschil 7, dus 1 * 8, dus 41 * 48" ontgaat me. Kan iemand de lamp aandoen? Heeft het er iets mee te maken dat 1968 een veelvoud van 8 is maar 2058 niet?
rose
13 jaar geleden
Niks aan de hand, gewoon niet volledig uitgedacht. Dat 2*9 ook op 8 eindigt was bij mij niet langs gekomen, het antwoord klopte immers... Let wel, dit is in feite geen "uitrekenen", maar een meer intuïtief proces. Had er 2058 gestaan dan had ik nog een extra gedachtenstap moeten toevoegen, namelijk "1968 klopt niet, oh, ja 2*9".
Cryofiel
13 jaar geleden
Verdraaid, ja, inderdaad! Maar inderdaad, bij zulk "gevoelsmatig rekenen" controleer ik het resultaat altijd. Nooit zomaar geloven in je eerste ingeving: vertrouwen is goed, controleren is beter. Dan zou ik hebben ontdekt dat het niet klopte, en had ik verder gedacht.