Bestaat 2 dimensionaal wel of alleen in theorie?

Men noemt een foto 2 dimensionaal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweedimensionaal
Maar als ik een foto door midden snijd en sterk vergroot aan de zijkant bekijk, kom je dus uit op iets wat een bepaalde dikte heeft.
Dus is 2 dimensionaal iets wat alleen in theorie bestaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow! vraag zit goed in elkaar! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook haha.

Het beste antwoord

Heel onze fysieke wereld is opgebouwd uit kleine deeltjes, die allemaal drie dimensies hebben, vandaar dat er inderdaad niks echt twee dimensionaal is.
Het voorbeeld van het computerscherm hierboven is wel goed, maar eigenlijk kun je daar niet van twee dimensionaal spreken, omdat er op je beeldscherm niks fysiek is. Je scherm geeft licht wat jouw hersenen interpreteren als een bepaald beeld, maar dat beeld is er niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een foto is tweedimensionaal. Als je de foto doormiddenknipt heb je de dikte van het papier, maar niet van de afbeelding.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op microscopisch niveau kan de afbeelding ook een hoogte hebben. Maar volgens mij gaat het om de waarneming van een 3 dimensionaal voorstelling/object in 2 dimensies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan kan je eigenlijk nooit iets wat 2 dimensionaal vast pakken. Dus moet het alleen in theorie bestaan?
jc54
11 jaar geleden
Dan heb je nog steeds de dikte van de drukinkt en niet van de afbeelding.
Klopt inderdaad. 2 dimensionaal bestaat alleen als voorstelling van datgene wat wij als "plat" ervaren. Alles wat fysiek bestaat, heeft 3 dimensies nodig. Op een computer hoeft dat echter niet. Een 2 dimensionale game is te bedienen in maximaal 2 richtingen. Dus daarvan kunnen we stellen dat 2 dimensionaal bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar je je misschien in vergist is het verschil tussen de foto en de afbeelding. :-) De foto is wel degelijk driedimensionaal, zoals je zegt, je kan hem namelijk oppakken, omdraaien, doorknippen - allemaal dingen die alleen kunnen met driedimensionale voorwerpen.

De afbeelding echter is tweedimensionaal, hij heeft namelijk geen diepte. Zelfs 3d-films zijn niet werkelijk driedimensionaal, maar werken met een illusie: je ogen zien twee verschillende beelden en verwerken die tot een 3d-afbeelding, zoals je in het echt ook twee verschillende standpunten ziet (door de afstand tussen je ogen) en je hersenen dat verwerken tot een 3d-beeld.

Hopelijk verheldert dit het enigszins voor je!