Kan je met paraboolvormige groep van zonnecellen beter zonneenergie opwekken?

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/milieu/effectieve-manier-zonne-energie-wekken.40316

Bovenstaande vraag gaat meer over de samenstelling en de levensduur van de cellen zelf.

Mijn vraag is eigenlijk vooral gericht op een concentratie van licht en dan voor gebruik op kleine schaal. Niet industrieel, maar wat particulieren gebruiken voor bijvoorbeeld lampen, koken en fietsen.

Het is niet de bedoeling om hier een discussie te starten dat het niet bruikbaar is. Voor tuinverlichting is het voldoende op mooie zonnige dagen. Ook voor een leeslamp is het voldoende voor enkele uren. Dat is mijn ervaring. Heb echter alleen platte groepen van zonnecellen en die vangen niet optimaal het zonlicht op. Zelfs niet als deze schuin staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bestaat er niet al zoiets? Ik ken zelf wel groepen zonnecellen in de vorm van een bos bloemen langs een weg, maar dat is deels ook een kunstwerk.
Via een opwindmechanisme zou zoiets ook mechanisch in beweging worden gezet. (Zoals bijvoorbeeld in ouderwetse kookwekkers aanwezig is.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een opstelling in paraboolvorm van zonnecellen heeft geen zin omdat alleen lichtstralen die loodrecht op het oppervlak van een cel vallen het hoogste rendement geven.
Wel zou je met een parabolische spiegel het zonlicht op een zonnecel kunnen concentreren om meer lichtsterkte te krijgen, hoewel je dan ook een hogere temperatuur opwekt die de cellen kan vernietigen.