Mag je staatsexamen (Havo) doen als je bent gezakt door de examens eis van gem. 5,5 staan voor CEs?
Ik hoor van vele dat mensen de staatsexamens doen als zij zijn gezakt alleen ik vroeg me af of dat ook kan als je bent gezakt doordat je voor alle eindexamens bij elkaar niet gemiddeld een 5,5 staat. In principe zou ik zonder die regel slagen omdat ik voor mijn schoolexamens er hoog sta maar ik ben bang dat ik zak doordat ik voor mijn centraal eindexamens laag scoor. Dit is al mijn 2e jaar opnieuw de examenjaar doen en ik wil eerlijk gezegd zsm door naar hoger onderwijs.
Weet iemand hoe dit werkt en of dat überhaupt mag?
Het eindcijfer is het gemiddelde van de examens die je hebt afgelegd en wordt afgerond als een geheel getal zonder decimalen. Als je voor een vak zowel een schoolexamencijfer als een cijfer voor het centraal eindexamen hebt behaald, is de berekening als volgt: Voor je schoolexamen Engels heb je gemiddeld en afgerond een 6,7
Voor je centraal eindexamen Engels haal je een 6,2
(6,7+ 6,2)/2 = 6,45. Dit is lager dan een 6,5 en wordt dus naar beneden afgerond. Je eindcijfer is een 6.
Als je bijvoorbeeld een 6,8 en een 6,3 hebt gehaald, dan is dit gemiddeld 6,55. Dit is hoger dan een 6,5 en wordt naar boven afgerond. Je eindcijfer is dan een 7. Ook als je gemiddelde precies een 6,5 zou zijn, wordt dit naar boven afgerond en heb je een 7.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.