Caféhouder is schuldig?

Iedereen weet dat zwartwerken en heling tegen de wet in is en dus verboden is.

Stel dat er een zwart werker naar een café gaat en koopt daar een drankje van zijn zwart verdiende geld.

Is de uitbater dan strafbaar omdat hij geld aanneemt waarover geen belasting is betaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, het is niet aannemelijk dat de uitbater weet dat de aangeboden vergoeding voor zijn product op een illegale manier verkregen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat lijkt mij niet. Het zou een grote zooi worden als de cafe eigenaar daar OOK nog rekening mee zou moeten houden. Dat kan die man nooit weten, waar het geld vandaan komt...wat de klant aan hem geeft.
Het is nu al te zot voor woorden....als hij een drankje verkoopt aan een 16 jarige...met een vals I.D. zeg maar...dan krijgt de cafehouder een boete van 1000 euro...hier in Den Haag...en de klant krijgt helemaal niets
Terwijl die de boel heeft belazerd met zijn\haar leeftijd...
Dat is ook heel erg scheef. Die klant zou ook een boete moeten krijgen van 500...doet die het nooit meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is volstrekt oncontroleerbaar. Dit is ook de reden dat zwart geld vaak gebruikt wordt voor de wekelijkse boodschapjes en de kleinere luxe-artikelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je kan niet verwachten van de cafehouder dat hij weet waar al zijn omzet vandaan komt. Hij kan ook nooit strafbaar worden gesteld hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet, je kunt aan geld toch niet zien of het wel of niet tot op het bot door de Staat is afgeroomd.
Het geld zelf is al zo vaak "langs" de schatkist geweest dat -als de schatkist radioactief zou zijn- het geld licht zou geven in het donker bij wijze van spreken.
Persoonlijk vind ik de wijze waarop de Staat met geld omgaat inktzwart tov. de eerlijke en hardwerkende mens.
ABN AMRO, de Grieken en wij als de Sinterklaas voor het wanbeleid waar we geen vinger achter kunnen krijgen.
Ik praat heling en zwartwerken niet goed, de wijze waarop wij als Nederlanders echter bestolen worden staat haast niet meer in verhouding tot dergelijke vergrijpen, vooral ook de omvang niet.
De Cafehouder is niet schuldig , hooguit dat hij veroordeeld is aan gedwongen medeplichtigheid tot het afromen van geld door de Staat.
Ofschoon ik hier mijn eigen mening weergeef, laat het wel zien dat de leiding van dit land in hoge mate schuldig is aan de oorzaak van zwart werken, dus schuldig aan medeplichtigheid van zwart werk.
Dat alles hier zo duur is , is puur het gevolg van het Nederlands beleid.
Sommige mensen zien geen andere mogelijkheid meer dan niet al hun inkomsten op te geven.
Ze hebben dan wat meer geld en kunnen (dus) in het Cafe wat gaan drinken.
Mensen die zich in het Cafe steeds weer klemzuipen zou je wel eens na kunnen trekken, voor een hardwerkend eerlijk mens is dat volslagen onbetaalbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er niet om of het controleerbaar is, maar of je het had moeten kunnen weten. Je hoeft niets te controleren en je bent nooit strafbaar.

Als ik voor 1 euro een balpen van jou koop, ben ik nooit strafbaar en is de balpen van mij ook al komt iemand hem later, als zijnde gestolen, opeisen.

Als ik een bromfiets voor 100 euro koop van iemand, dan kan ik weten dat dat ding gestolen is. Ik hoef dat niet uit te zoeken, ik moet hen gewoon niet kopen.
Als de eigenaar komt dan moet ik hem teruggeven en sinds kort ben je zelfs strafbaar (heling)

De wet zegt dat je boven een zekere grens contante betalingen moet melden. Verder heb je geen verplichtingen.