Mijn werkgever wil dat ik lieg over mijn overplaatsing, kan dit?

Mijn leidinggevende wil mij overplaatsten vanwege redenen die niet correct zijn. Hij wil dat ik zeg dat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging tegen de nieuwe leidinggevende. Hij kan met toch niet verplichten om te liegen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil jij?
Gaat overplaatsing anders wel door?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil niet overgeplaatst worden, maar ze zeggen dat ik niet mag zeggen waaro ik over geplaatst moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zeg je niks of: vraag het mijn oude leidinggever maar.
Aan de ander kant wat als overplaatsing niet doorgaat?
Kun je daar wel blijven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de oude leidinggevende zal dus liegen, dus dat helpt niet. Ik wil blijven, maar inmiddels is het wel duidelijk dat dat niet gaat zolang die oude leidinggevende er nog zit. Ik ben ook met de rechtsbijstand nog bezig, omdat de overplaatsing gebaseerd is op leugens en zwartmakerij aan mijn adres.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als oude leidinggevende liegt is deze daar zelf voor verantwoordelijk.
Als je wilt blijven zul je dus de strijd aan moeten gaan. (Is het dat waard?) Overplaatsing op basis van die argumenten (leugens en zwartmakerij) gaat ook niet lukken. Nieuwe leidinggevende zal als die dat gelooft je niet willen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is al heel veel onrust nu. Ik weet dat de nieuwe leidinggevende uiteindelijk toch wel achter de waarheid komt is het niet door mij dan wel via via.

Antwoorden (2)

Nee, niemand mag je dwingen om te liegen. Dat is moreel verwerpelijk en kan in sommige gevallen (zoals in een rechtbank) zelfs strafbaar zijn. Ik zou tegen hem zeggen dat je niet ingaat op zijn verzoek.

Toegevoegd na 17 minuten:
Je werkgever wil je kennelijk, tegen jouw zin, overplaatsen en probeert te voorkomen dat jij je openlijk daartegen verzet. Misschien wil hij daarmee 'onrust binnen de tent' voorkomen.

Het lastige van werkgevers is dat ze bijna altijd aan het langste eind trekken. "Wie betaalt, bepaalt", zei mijn vorige baas altijd. Je zult dus zorgvuldig moeten afwegen hoe je op zijn verzoek reageert.
Als overplaatsing onvermijdelijk is (en daar lijkt het op), zou je tegen je werkgever kunnen zeggen dat je geen gehoor wilt geven aan zijn verzoek om te liegen, maar dat je -als overplaatsing onontkoombaar is- daaraan positief zult meewerken. Dat houdt dus in dat je je niet negatief over de overplaatsing zult uitlaten.
Pieter2011
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens.
Vermoed dat deze leidinggevende geen moraal heeft als die op deze manier met medewerkers en collega's omgaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ik mag gewoon zwart gemaakt worden. Ik ben bedreigd door een directe collega op de werkvloer, maar ik ben degene die nu overgeplaatst moet worden, hoe krom is dat. Ik loop momenteel zwaar overspannen thuis (huisarts), maar mijn leidinggevende zegt dat hij mijn ziekmelding niet accepteert en me dus niet naar de arbo stuurt wat probeert hij te verbergen? ik heb betaald verlof.
Pieter2011
10 jaar geleden
Van bedreiging moet je aangifte doen. De werkgever kan op grond daarvan de betrokkene ontslaan. Maar als ik jouw reactie bij het andere antwoord lees, begrijp ik dat hij partij kiest voor de medestanders van degene die jou bedreigd heeft. Dat is een lastige situatie! De uitkomst zal altijd negatief uitvallen, omdat 'de werkverhoudingen structureel verstoord zijn'. Volgens mij is dat op langere termijn een verloren strijd en kun je beter op zoek gaan naar een andere baan. 'Gelijk hebben' betekent niet altijd 'gelijk krijgen'. Sommige dingen in het leven zijn nu eenmaal onrechtvaardig. Dan kun je beter even slikken, uithuilen en opnieuw beginnen, in plaats van eindeloze gevechten te voeren die je veel energie kosten en uiteindelijk niets opleveren. Ik wens je in elk geval veel sterkte, succes én wijsheid!
Natuurlijk kan je leidinggevende je niet verplichten om te liegen. Als je dat per se niet wilt kun je gewoon voet bij stuk houden.

Maar ik kan me voorstellen dat je daardoor toch moeilijkheden kunt krijgen en in dat geval zou je toch kunnen overwegen om de door je werkgever gewenste reden aan te voeren. Desnoods zou je hem ook nog een persoonlijke e-mail kunnen sturen waarin je te kennen geeft dat je je gedwongen voelde om die nieuwe uitdaging als reden op te geven maar dat je dat uitdrukkelijk tegen je zin hebt gedaan.

Misschien moet je er ook niet al te zwaar aan tillen, het is toch zo dat nagenoeg iedereen dagelijks zogenaamde leugen(s)(tjes) om bestwil gebruikt. Iets anders is het natuurlijk als je gedwongen zou worden om iets te verklaren wat bijvoorbeeld echt problemen zou kunnen opleveren of strafbaar zou kunnen zijn, iets over fraude, misbruik of dergelijke.

Wat je ook zou kunnen doen is om de werkelijke reden te noemen en er aan toe te voegen dat je toch ook wel aan een nieuwe uitdaging toe was.
Ceeve
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals het nu is kan ik gewoon niet meer terug, de onrust is er al, alleen wordt ik nu nog steeds door een aantal mensen zwart gemaakt en wil mijn leidinggevende niet naar mij luisteren. Ik mag mijn verhaal niet vertellen en hij geloofd alleen de verhalen van 2 andere mensen. Ook zijn we et rechtsbijstand bezig om dit proberen op te lossen.
Ceeve
10 jaar geleden
Als je wat ik begrijp overgeplaatst kunt worden dus (je) werk houdt dan verdient dat altijd de voorkeur. Werkgevers zijn altijd in het voordeel en hebben op dit moment zowel bij het UWV als bij de rechters een bijna onaantastbare positie, ik spreek uit ervaring. Als je recht hebt op rechtsbijstand vanwege een verzekering of vakbond kun je daar natuurlijk gebruik van maken, maar als je zelf een advocaat moet betalen dan raad ik je dit sterk af. Alleen advocaten worden beter van arbeidsconflicten, jij als werknemer trekt altijd aan het kortste eind. Nogmaals kies voor werk want als je niet in een heel aparte sector werkzaam bent kom je bijna niet (meer) aan werk.
Veel succes en sterkte.