Wat gebeurd er nadat je vals geld hebt uitgeven?

Zaterdag heeft mijn broer twee iphone's verkocht . Het waren oude telefoons en een man die het goed kon gebruiken heeft ze gekocht voor €250
Zelf heb ik op marktplaats een nieuwe iphone 6 plus gekocht , omdat ik maar €150 eerst kon betalen heb ik dat betaald aan de vrouw waarvan ik de iphone kocht. Toen heb ik de iphone 6 plus gekregen, mijn oude iphone en die van mijn broer zijn diezelfde dag verkocht aan de man , de man was helemaal vergeten te pinnen en is samen met mijn broer geld gaan pinnen, het geld kwam uit het pin automaat en is gelijk naar mijn broer overhandigt . En zo kwam ik aan de overige €200 die ik nog moest betalen aan de vrouw. Maandag in mijn pauze onder stage heb ik met haar afgesproken en dit geld aan haar gegeven, totdat ik maandag avond werd gebeld door haar , ze wou net betalen bij de aldi en het geld wat ik had gegeven bleek nep te zijn, ze wou geen aangifte tegen me doen maar wou opnieuw €200 ontvangen van mij, daarbij zou ik het valse geld van haar ontvangen zodat ik aangifte kon doen. De volgende dag kreeg ik een berichtje van haar, ze was niet thuis voor half 5 en of ik het geld dan in een envelopje door de brievenbus kon gooien, zo gezegd zo gedaan. Maar toen ik wegfietste zag ik haar in de verte gewoon naar haar huis fietsen terwijl ze de hele dag niet thuis zou zijn... ze stuurde me rond een uur of vier een berichtje dat ze bij de politie was geweest en dat die het geld had ingenomen . Wat gaat de politie verder doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
samaiphon
7 jaar geleden
in BELGIE is het zo dat men vals geld dat men zelf ontvangen heeft niet meer mag uitgeven en naar de politie moet brengen. het is spijtig maar men moet zelf controleren dat geld vals is als men het ontvangt... een harde leerschool om in de toekomst beter op te letten!
pech gehad???
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat nou als die brouw liegt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Nikita2303, ik voel met je mee. Je bent het slachtoffer geworden van een enorme schoftenstreek.
Jij bent 16jaar, nog minderjarig en dan kopen voor € 200,--, dat is niet niks. Ga met één van je ouders naar het bureau en doe aangifte, zo spoedig mogelijk. Jouw geld komt uit een flappentap, kan dus nooit vals geld zijn geweest.
Jij bent niet de enige goedgelovige die op deze manier opgelicht wordt, het is een bekende truc.
Onthoud het voor eens en voor altijd, aan onbekenden nooit bij verkoop contant betalen maar altijd digitaal.
Koop dit soort apparatuur gewoon in de winkel, dan moet je wel iets langer doorsparen maar dan heb je ook nog garantie.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-dienst-afgesloten-door-minderjarig-kind

Het beste antwoord

Als jij je geld terug wil zou ik tegen die vrouw zeggen kom we gaan even langs bij politie moet je dan kijken want vals geld in bezit hebben is strafbaar.in bezit of uitgave doen met vals geld is ook strafbaar. voor deze vergrijp staat zeker twee of drie mnd strafgevangenis. bij eerste keer contact met justitie wal milder straf.
dus je moet zeker met deze vrouw naar de politie stel haar voor de keuze.

veel suc6

greetz
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vrouw zegt dat het geld al bij de politie ligt, politie weet van niks
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Nikita2303, jij moet helemaal never nooit met deze mevrouw gaan praten.Jij moet met een van je ouders (dat is niet verplicht maar wel veel beter), maar zeker met je broer linea recta naar het politiebureau om aangifte te doen.
Het is een bekende gemene truc. Vals geld ontvangen is niet strafbaar. Vals geld uitgeven terwijl je weet dat het monopolie geld is, dat is pas strafbaar.

Andere antwoorden (3)

tja zielig van de vrouw maarja ik zou naar de politie gaan en zeggem wat er is gebeurd en contact ppnemen met de koper bam de iphones en je geld trrug vrzgen en je nepgeld aan hem geven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij heeft het geld gepint en gelijk doorgegeven , dit geld kan niet nep zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk @janpietervdb, wat jij voorstelt, dat is strafbaar, geld (terug)geven als je weet dat het nepgeld is.
Jij bent gewoon opgelicht
Geld uit de pin automaat is gecontroleerd door de bank dus 100% echt.
Jij hebt nu 2x 200 betaalt zonder iets terug te krijgen of bewijs dat het echt nep was.
Bij nep geld had de politie allang aan de deur gestaan.
Dus zou mevrouw maar eens bellen dat je €200 terug wilt en dat jij anders naar de politie gaat
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als je niet in het ootje genomen wil worden door deze vrouw ik zou heel graag met haar naar de politie wilen gaan en dan kijken of ze nog zo slim is dacht het niet. want vals geld in bezit te hebben is strafbaar. en ook als je vlasgeld wilt inwisselen is strafbaar als de politie oppakt met vals geld daar staat zeker twee of drie mnd strafgevangenis voor.dus bij overtuiging zeker naar politie gaan veel sterkte ermee
greetz
Rieneke1
7 jaar geleden
Is het ook niet zo dat supermarkten wettelijk verplicht zijn vals geld in te nemen? En vals geld uit een flappentap kan idd niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja maar volgens haar heeft de aldi dat niet ingenomen, ik vind het zo naaiend want ik ben 16 jaar , heb twee jaar lang gespaard hiervoor en ben zo even €200 kwijt zo in een klap
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens haar.... Je moet gewoon niets doen wat die vrouw zegt en anders de politie erbij laten komen want dan kan je weer die man erbij lappen (als dat hetzelfde geld is). Zij kan moeilijk wat bewijzen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Deaal, juist!!, geld uit de muur is nooit vals geld, dus aangifte doen van deze bekende luizenstreek, zo spoedig mogelijk liefst samen met broerlief die het geld gepind heeft.
als je het geld uit een automaat hebt gehaald dan staat dat op je afschrift,
als je dit afschrift laat zien bij de politie dan kun je daarmee bewijzen dat je niet wist dat het geld nep was.
verder is het verstandig om te proberen of je de andere 200 euro terug kan krijgen want jij hebt gewoon betaald ook al was het geld vals