Hoe kan het dat mijn dat energie voorschot voor dit jaar duurder is geworden?

Gisteren de jaarafrekening gekregen voor elektra en gas. We krijgen 110,- terug. Toch moeten wij nu maandelijks 30 ,- meer aan voorschot betalen. Het is toch veel logischer dat het maand voorschot dan lager komt te liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dit is een manier om extra geld te krijgen voor het energiebedrijf. Als 50% van de mensen het accepteren trekken ze dus rente over een enorm bedrag waar ze geen recht op hebben.
Bij mij hebben ze dat ook gedaan, ik zou geen standen hebben doorgegeven (ook nooit een oproep daartoe gekregen)
Ga hiermee gewoon niet akkoord en geeist dat dit wordt teruggedraaid.
Bij mij is dat ook gelukt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook meegemaakt dat de stroomleverancier een belachelijk hoog termijnbedrag vroeg. Dit kon ik toen wel omlaag krijgen, maar wel met de voorwaarde dat als achteraf bleek dat ik te weinig betaald had, dat ik geen betalingsregeling met ze kon treffen. Waarschijnlijk kan dat in dit geval ook.
ronaldP
12 jaar geleden
In mijn geval was ik bezig flink te bezuinigen op de kosten.
Ik heb bijna al mijn gloeilampen vervangen door led-lampen, een thermische pompschakelaar geïnstalleerd voor mijn verwarming etc. Terwijl ik bekeek hoeveel ik minder verbruikte (15 Euro per maand), kreeg ik een 100 euro hoger termijn bedrag. Denk dat dit verhaal meetelde.
€ 30 per maand meer betalen is wat overdreven, maar je moet er wel rekening mee houden, dat de prijzen voor stroom en gas omhoog zijn gegaan.
Als je nu je maandelijkse voorschot laat verlagen loop je kans dat je over een jaar een fiks bedrag moet terugbetalen.
€ 110 terugkrijgen betekent slechts ongeveer € 10 per maand. Gezien de prijsstijgingen zou ik de maandelijkse afschrijving niet al te veel laten verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De energie kosten stijgen komend jaar.
Leveringskosten, netbeheer en energie belasting stijgen.
Dat zal bij een gemiddeld gebruik 115 tot 130 euro per jaar meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van je gebruik af, ben jij alleenstaand of heb je een gezin met 5 kinderen. Dat kan je zelf berekenen.
het is van alles een beetje. de energie wordt duurder, maar de leveranciers van de energie willen een buffer opbouwen zodat zij zelf niet voor de rente op hoeven te draaien als er een tekort aan saldo is. er moet wel winst gemaakt worden natuurlijk!